UGT Ensenyament considera imprescindible regular el teletreball per al personal docent

Una enquesta realitzada pel Sector d’Ensenyament de FeSP-UGT de les Illes Balears ha valorat la satisfacció dels docents de les Illes Balears i el sobreesforç que s’està fent per dur endavant les tasques educatives. Resultat d’aquest, des d’UGT Ensenyament apostem per la regulació del teletreball.

El sondeig, desenvolupat per via online entre treballadors de l’Ensenyament Públic, Concertada i Privada entre l’11 i el 18 de maig, pretenia conèixer la seva opinió respecte a una pràctica laboral a la qual el professorat s’ha vist abocat d’un dia per l’altre amb motiu de la pandèmia de la Covid-19 i el tancament de les aules.

Segons aquesta consulta, el 48% dels treballadors de el sector considera que la jornada realitzada des del domicili durant la pandèmia sanitària ha estat excessiva. No obstant, un 52,2% dóna un aprovat a la seva experiència de teletreball, però només un 2,7% la qualificaria d’excel·lent. El nivell de satisfacció ha sigut considerable, un 38% valora negativament o molt negativa aquesta experiència.

El desenvolupament de l’activitat docent a distància ha provocat igualment l’aparició de malalties específiques associades a el teletreball, corroborat per un70% de docents, i que es tradueixen en una simptomatologia caracteritzada per l’aparició de problemes de visió, dolors cervicals, així com per ansietat, estrès o insomni, derivades de l’excés de treball.

A més de les qüestions de salut, el teletreball ha suposat un increment de les despeses per al 78% dels consultats, que citen el consum extra d’electricitat (32%), la compra d’equips o accessoris informàtics (15%) o la contractació de noves connexions o tarifes de telefonia (17%), a més d’altres despeses afegides.

Una dada important que revela l’estudi és el que tan sols un 45,4% ha rebut informació del seu centre educatiu sobre la seguretat i els riscos que podien comportar les plataformes i aplicacions utilitzades. Segons l’estudi el 76,8% diu que té uns nivells necessaris per al teletreball i el 60,3% pensa que el seu equip d’equips és adequat per a un ús professional.

En l’anàlisi destaca la sensació de reconeixement que els treballadors diuen tenir dels seus equips directius, per la capacitat de gestió i improvisació mostrada en una situació laboral tan inesperada. Un 82,6% l’aprova amb una qualificació de cinc o més; i un 60%, amb una qualificació excel·lent (8 o més, en una escala fins a 10). Similar percentatge és el recollit en reconeixement, comprensió i satisfacciónpercibidos cap al seu treball per part d’alumnes i famílies.

Els principals aspectes positius ressaltats majoritàriament pels enquestats sobre el teletreball han estat la flexibilitat, subscrit per un 74%, i la possibilitat de conciliar (47,8%), així com una qüestió transversal com és la que s’ha contribuït a generar menys contaminació per cancel·lar els trajectes fins al centre educatiu, assenyalat per un 45’8%.

FeSP-UGT, que agraeix la generositat dels 251 docents que en tot just una setmana han contribuït a aportar la seva experiència laboral en aquesta consulta pública.

Al costat de les dades obtingudes, el sindicat, que porta cinc anys pràcticament en solitari exigint incorporar una regulació laboral d’aquest tipus per als treballadors de l’ensenyament no universitari, traslladarà les seves propostes d’informació i formació digital específica dins de la jornada laboral, així com les relacionades amb els costos d’equips i altres despeses per a un ús professional, seguretat informàtica i d’imatge, adaptació de la jornada, respecte a la desconnexió digital, a més d’una nova anàlisi sobre malalties professionals associades al teletreball, entre d’altres qüestions

FeSP-UGT manté la necessitat de regular les condicions de teletreball i desconnexió digital no només per als períodes extraordinaris com el que ens ha tocat viure com a conseqüència de la Covid-19, sinó també per als períodes ordinaris en què hi ha una tendència creixent a compatibilitzar amb les classes presencials.

Declaracions a IB3 radio del Secretari de Sector Tino Davia, en relació a aquesta notícia: