Davant l’inici d’un nou curs escolar, i coneixent-se l’evolució de la pandèmia, des de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública, de la qual UGT forma part, fem constar la nostra profunda preocupació per la relaxació de les mesures per a garantir la seguretat i la salut del professorat, de l’alumnat i de les seves famílies, i instem el Ministeri i a les administracions públiques a fer marxa enrere a les retallades en la salut de les persones que participem en l’educació.
A les organitzacions integrants d’aquesta plataforma ens sorprèn de manera molt negativa que, tant en la conferència sectorial com en la resta dels fòrums on es debaten les mesures de salut i seguretat de l’entorn educatiu, no es compti amb els i les representants de les famílies, de l’alumnat i del professorat.
La comunitat educativa, com ja ho va fer en el curs passat, continua exigint la presencialitat segura de l’alumnat en totes les etapes educatives, i, per això, no entenem que les administracions educatives reverteixin, en la majoria dels casos, els contingents extra que es van contractar el curs passat en comptes d’ampliar-los per a garantir aquesta exigible presencialitat segura. Tampoc s’entén que la distància de seguretat de l’alumnat, com a mesura que s’ha demostrat útil per a prevenir els contagis, es vegi, en molts casos, reduïda.
És sabut que, com la resta de la societat, l’alumnat, les seves famílies i també el professorat estem sofrint situacions límit durant la pandèmia amb l’objectiu d’avançar en el procés educatiu amb professionalitat i diligència. La COVID-19 ha posat en evidència realitats en la comunitat educativa com ara alumnat que requereix de reforços i suports acadèmics, psicosocials i emocionals; professorat extenuat i famílies esgotades. D’aquí ve que no s’entengui, ni podem acceptar, que es retalli en el suport al procés d’ensenyament-aprenentatge. Màximament quan tant la comunitat educativa com la societat han confirmat amb claredat que els beneficis d’augmentar significativament el personal en els centres educatius van molt més allà de l’aspecte sanitari, i que reverteix en la qualitat educativa, la millora del procés d’ensenyament-aprenentatge, l’adequat maneig de la convivència en els centres educatius, una millor atenció a les famílies de l’alumnat, l’increment en els indicadors de l’atenció a la diversitat i un llarg etcètera.
Per tot això, des de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública exigim el manteniment en els centres educatius dels contingents docents i de la resta de personal contractat en el curs passat, així com el seu increment per a estendre labajada de ràtios per sota de 20 estudiants per aula, almenys, i la presencialitat en totes les etapes educatives no universitàries, i la continuïtat del requisit de 1,5 metres de distància de seguretat, comptant amb tal fi amb els corresponents fons europeus.
Rebutgem de manera contundent que es rebaixin els requisits que permetien garantir la seguretat, la salut i els reforços educatius i recordem que els fons que s’assignen a les comunitats autònomes per part del Govern haurien d’anar obligatòriament associats a mantenir i millorar les mesures del curs passat.
Les organitzacions que formem part de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública promourem actuacions i mobilitzacions conjuntes de la comunitat educativa tant a nivell estatal com autonòmic.
Instem el Ministeri i a la resta de les administracions educatives a posar en marxa els procediments necessaris perquè els beneficis descrits no siguin conjunturals, elevant a permanent i estable la reducció de la ràtio, i establint altres mesures que millorin la qualitat educativa, tenint en aquest procés com a interlocutor prioritari als i les representants de la comunitat educativa.
Finalment, exigim la convocatòria urgent dels i les representants de l’escola pública per a donar carta de realitat a una educació presencial i segura per a tots i totes les integrants de la comunitat educativa.