UGT celebra que el Ministeri assumeixi la seva proposta de ràtios per al primer cicle d’Infantil i demana estendre la mateixa ambició a la resta d’etapes

En el marc de la reunió del grup de treball número 4 del Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports celebrada avui, el Sector d’Ensenyament d’UGT Serveis Públics ha traslladat les seves propostes i aportacions a l’esborrany de modificació del Reial decret 132/2010, que regula els requisits mínims dels centres educatius.

Des de l’organització sindical valoram molt positivament que el document presentat pel Ministeri reculli expressament la proposta de ràtios defensada per UGT per al primer cicle d’educació infantil, fixant els límits en quatre infants per als menors d’un any, sis alumnes per al tram d’1 a 2 anys i vuit per al de 2 a 3 anys.

Consideram que l’assumpció d’aquestes xifres per part de l’Administració és un èxit de la pressió sindical i un pas fonamental per garantir la qualitat en aquesta etapa tan primerenca.

Tanmateix, des d’UGT defensam que aquesta ambició no ha de quedar-se a mig camí.

La nostra secretària del Sector d’Ensenyament, Beatriz García, ha intervingut directament a la mesa tècnica per demanar que aquest avenç es faci extensiu a la resta de nivells:

«És motiu de celebració que el Ministeri assumeixi la nostra proposta de ràtios de 4, 6 i 8 alumnes al primer cicle. Però, precisament per això, demanam que aquest mateix impuls es traslladi al segon cicle d’educació infantil (de 3 a 6 anys), fixant un màxim de 15 alumnes per aula en lloc dels 20 que proposa l’esborrany. No podem permetre terminis que dilatin l’aplicació de les mesures i exigim que l’obligatorietat de la parella educativa quedi plenament clara en el text normatiu.»

Davant les propostes continuistes de l’esborrany ministerial, UGT defensa un model que garanteixi per llei que els límits establerts siguin ràtios màximes a tots els efectes, evitant massificacions encobertes a les aules ordinàries.

Per al sindicat, les ràtios estatals s’han de fixar en 15 alumnes al segon cicle d’infantil, 20 a primària i un màxim de 25 a secundària i batxillerat.

Així mateix, s’ha insistit que el text final del Reial decret abordi amb urgència l’atenció a la diversitat, regulant reduccions automàtiques de la ràtio per cada alumne o alumna amb necessitats educatives especials (NEE) o necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

En matèria d’infraestructures, UGT ha recordat que l’adaptació al canvi climàtic és una prioritat inajornable en matèria de salut laboral. En paraules de Beatriz García, «exigim que la Llei de prevenció de riscos laborals s’apliqui de manera estricta a tots els centres educatius pel que fa a la climatització». El nou Reial decret ha de garantir per llei unes condicions òptimes de temperatura, aïllament tèrmic davant temperatures extremes i ventilació natural directa des de l’exterior als espais docents.

Finalment, el Sector d’Ensenyament d’UGT ha instat el Ministeri a establir un calendari de treball àgil i intensiu de cara al pròxim curs escolar.

L’organització sindical defensa que, perquè les reformes normatives arribin a temps a les aules, les meses de negociació han de ser plenament operatives i els grups de treball veritablement efectius.

UGT mantindrà la seva línia d’actuació constructiva però ferma en el procés de negociació d’aquest Reial decret, vetllant en tot moment per la millora de les condicions sociolaborals del professorat i per la garantia dels recursos dels centres educatius.

ugt t'ajuda