UGT reclama una aposta real per la salut mental, amb més recursos per a la comunitat educativa i la millora de les condicions laborals del professorat
Amb motiu del Dia Mundial de la Salut Mental, el Sector d’Ensenyament d’UGT Serveis Públics vol recordar que la salut mental és un pilar bàsic de l’educació i del benestar social. Tanmateix, la realitat en els nostres centres educatius evidencia una preocupant manca de mitjans per donar resposta a l’augment dels problemes emocionals i psicològics que afecten tant l’alumnat com el professorat.
Diversos estudis assenyalen que un de cada quatre adolescents a Espanya presenta símptomes d’ansietat o depressió, el suïcidi continua sent la primera causa de mort no natural entre joves de 15 a 29 anys, més del 70% del professorat reconeix patir alts nivells d’estrès i sobrecàrrega laboral, cosa que repercuteix directament en la seva salut mental i en la qualitat educativa, i la pandèmia i les crisis socioeconòmiques recents han intensificat aquest panorama, generant majors desigualtats i vulnerabilitat emocional en l’àmbit educatiu.
Per revertir aquesta situació, el Sector d’Ensenyament d’UGT Serveis Públics exigeix a les administracions educatives l’adopció immediata de mesures estructurals:
- Reforçament dels equips d’orientació i salut mental als centres, amb l’increment de professionals específics en totes les etapes educatives, com orientadors, personal de suport, PTSC, educadors socials, etc.
- Ampliació de la dotació de professors i reducció de la temporalitat, tot garantint l’estabilitat laboral i les plantilles en els centres educatius.
- Reducció de les ràtios d’alumnat per aula per poder oferir una atenció més personalitzada i detectar precoçment problemes emocionals.
- Disminució de l’horari lectiu del professorat i de la càrrega burocràtica per tal d’alliberar temps per a la docència real i per a l’acompanyament socioemocional.
- Plans de prevenció de l’assetjament escolar, la violència i les addiccions digitals, abordats des d’una perspectiva integral de convivència.
- Formació específica del professorat en salut mental, dotant-los d’eines per identificar, prevenir i acompanyar l’alumnat en situacions de risc.
- Elaboració d’un catàleg de malalties dels treballadors de l’ensenyament i reconeixement dels riscos psicosocials en la docència com a malaltia professional.
- Atenció reforçada a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), amb recursos humans i materials suficients.
- Campanyes de sensibilització institucional que eliminin l’estigma associat a la salut mental, tant en l’àmbit escolar com en la societat.
- Increment del finançament i desenvolupament d’una carrera professional atractiva: estatut docent, millores salarials, llicències retribuïdes per estudis, reducció horària per a majors de 55 anys, etc.
El nostre sindicat remarca el fet que la salut mental no pot esperar i ha de deixar de ser la gran oblidada de les polítiques educatives.
Denunciem que, sense mesures concretes per part de les administracions, els discursos queden en paper mullat. Per això, des del Sector d’Ensenyament d’UGT Serveis Públics, exigim que es publiqui de manera transparent la informació sobre la inversió econòmica assignada a la salut mental en l’àmbit educatiu, incloent-hi els recursos humans i materials destinats a cada centre, i també els resultats obtinguts, per tal d’assegurar que els recursos tinguin un impacte real i equitatiu en el conjunt de la comunitat educativa.
L’ensenyament públic de qualitat requereix entorns segurs i saludables en el vessant emocional, i apostar-hi no és una despesa, sinó una inversió en igualtat, cohesió social i en un futur més solidari i pacífic.