La Llei d’Educació de les Illes Balears: una oportunitat perduda. Molt de debat i poc consens. La UGT valora positivament l’existència d’una norma pròpia en matèria educativa, però la considera insuficient i poc ambiciosa. Per a la UGT Ensenyament la Llei presenta una sèrie de mancances i aspectes que s’hauran de desenvolupar més prest que tard a la Mesa Sectorial d’Educació i amb la implicació dels professionals de l’ensenyament. Alguns d’aquests aspectes no necessitaven de tota una llei educativa per dur-se a terme.
La UGT Ensenyament és un sindicat de consens, predisposat a l’acord i el diàleg, que no defuig responsabilitats ni es posa de perfil, però no acceptam el paper de comparsa. Per això lamentam que aquesta Llei EducaCva no hagi cercat de forma decidida el consens amb les forces sindicals. Un cop aprovada la Llei, constatam la insuficiència i la manca de decisió alhora d’encarar aspectes que consideram cabdals per a la millora del sistema educatiu i de les condicions sociolaborals del professorat.
Aquests són alguns dels punts que en destacam:
– LÍMITS A LLIBERTAT DE CÀTEDRA: Ens oposam a que la llibertat de càtedra quedi supeditada al PEC i, per tant, a l’equip directiu. La Conselleria aposta clarament per un model de lideratge i de presa de decisions vertical i jerarquitzat. Entenem que aquest model hauria de ser més obert, horitzontal i més participatiu. Dins aquest punt s’ha de tenir en compte la intenció d’imposar canvis metodològics (l’aplicació dels quals no està certificada encara que enlluernin). Aquests canvis, sense entrar a valorar si són o no pertinents, no es poden improvisar. Requereixen de temps i per tant enllacen amb una demanda constant de la UGT Ensenyament:
REDUCCIÓ DE RÀTIOS I HORES LECTIVES: No podem esperar dos anys més! Poc i tard. La reducció de ràtios (del 10%) en dos anys és una necessitat urgent, que requereix d’aplicació immediata i que té una incidència directa en la millora de la qualitat educativa, especialment en l’atenció a l’alumnat. D’altra banda, una reducció de les hores lectives (i de l’excés de burocràcia), afavoriria, entre d’altres, la formació en els aspectes metodològics.
CARRERA PROFESSIONAL: Que dignifiqui la professió docent i faci justicia a la tasca duta a terme pels docents, especialment en aquests darrers anys tan complexos, tal i com succeeix en altres CC.AA.
PERFILACIÓ DE PLACES: Ens preocupa que pugui generar problemes i suspicàcies. Ja hem manifestat la nostra oposició rotunda ja que entenem que es vulneren els principis d’igualtat, capacitat, mèrit i transparència.
LLENGUA CATALANA: La situació actual de la llengua catalana requereix accions i polítiques més decidides per assegurar que els alumnes aconsegueixen una competència plena amb la llengua pròpia de les Illes Balears. UGT no acceptarà la rebaixa del pes del català a les aules.
EDUCACIÓ 0-3: Valoram positivament la presa en consideració de l’esmena de la UGT Ensenyament per universalitzar aquesta etapa educativa. Exigim que la gratuïtat es faci realitat el més aviat possible.
PRESSUPOST: Reconeixem l’esforç i la predisposició per part de l’administració, però ens sembla massa dilatat en el temps augmentar al 5% del PIB en 8 anys, atès que aquest augment està contemplat des del 2015. Des de la UGT Ensenyament seguirem treballant amb la mà estesa però ferma en la millora de les condicions sociolaborals dels docents, en la concreció de la llei i en el seu desenvolupament normatiu.