8M 2024: Treballadores dels Serveis Públics. Visibles i Essencials

Des d’UGT Serveis Públics, amb motiu de 8M de 2024 volem tenir memòria i al mateix temps fer visible i reconèixer la labor essencial que les treballadores dels serveis públics realitzen cada dia per a garantir el desenvolupament de la nostra societat en el seu conjunt.

Per a la nostra organització el 8 de març és memòria obrera. En ell commemorem a les centenars de milers de dones que al llarg de la història, en diferents parts del món, han lluitat per a acabar amb la desigualtat. Ens permet tenir referents sobre com les dones sempre han treballat, s’han organitzat i s’han revelat davant les injustícies.
Al mateix temps, i centrant la mirant en el present, durant tot l’any i en cada centre de treball dels serveis públics des d’UGT Serveis Públics integrem la mirada sindical i feminista per a visibilitzar contribucions i conflictes que ens permetin afrontar els desafiaments en matèria d’igualtat. Per això, també el 8 de març és avui sindicalisme feminista.

Aquesta any a través de la nostra campanya, Treballadores dels Serveis Públics. Visibles i Essencials, creiem important reconèixer la presència de treballadores dels serveis públics, la distribució per sexes en les diferents activitats, el valor social que té els diferents treballs que es realitzen i les mesures i mecanismes necessaris per a impulsar i enfortir uns serveis públics feministes.

La presència de les dones avança cada any en el conjunt de les administracions públiques. Segons l’últim butlletí estadístic del personal al servei de les administracions públiques, les treballadores són el 56,76% de la plantilla i en les CCAA el percentatge ascendeix al 67,8. No obstant això, la divisió sexual i la bretxa salarial en nostres AAPP són inqüestionables. Hi ha sectors, com els d’educació i sanitat, on la presència femenina supera el 71% i el 75%, respectivament. Respecte a la bretxa, segons del Sindicat de Tècnics del Ministeri d’Hisenda, per a igualar el salari, les dones haurien de guanyar 22%, és a dir, haurien de cobrar de mitjana 5.438 euros més, sent el sanitari i serveis socials on es produeix més bretxa a causa de la segregació vertical.

Al mateix temps, és necessari assenyalar que sectors estratègics per a la societat vinculats a les cures es caracteritzen per la seva precarietat: parcialitat, temporalitat, mala seqüència dels torns i baixa remuneració descriuen les condicions laborals.
Urgeix que els poders públics implementin mesures transversals per a poder actuar i garantir condicions dignes sobre el treball remunerat entre dones i homes al mateix temps que és necessari assenyalar que hem de tenir present els treballs no remunerats que condicionen la vida i condicions laborals.
Per tot això, i des del sindicalisme feminista que practiquem cada dia en els centres de treball la campanya que presentem per a aquest mes de març consta de:

1. Cartell Treballadores dels serveis públics. Visibles i essencials.
2. 8 Propostes. Treballadores dels serveis públics. Visibles i essencials.
3. IMPRESCINDIBLES Març 2024
4. PODCAST Sindicalisme sense barba.