El sindicat entén que s’ha poder conjugar la disminució del percentatge d’interinitat amb l’estabilització dels treballadors interins de llarga durada
UGT Ensenyament ha assistit avui a la Mesa Sectorial d’Educació on s’ha analitzat la proposta de convocatòria d’oposicions 2020, sens dubte la més nombrosa de la història de l’ensenyament públic a les Illes Balears, amb 1.140 places.
Des d’UGT Ensenyament hem tornar posar de manifest, una vegada més, que es demani al Ministeri d’Educació un sistema transitori d’accés a la funció pública docent, ja que entenem que unes macro oposicions com les actuals han de permetre l’estabilitat laboral del professorat interí alhora que l’entrada de nous aspirants, valorant també la constància i la fidelitat dels treballadors interins de la pròpia Conselleria, que han dedicat la seva vida a ensenyar a tota una generació de nins, nines i joves de les Illes Balears.
Atès que es tracta d’una competència estatal la responsable Federal del Sector d’Ensenyament de FeSP-UGT Maribel Loranca, ja va mantenir una reunió el passat 11 de març de 2019 amb el sotssecretari d’Educació, Fernando Gurrea, per plantejar la necessitat d’abordar un sistema transitori d’ingrés a la funció docent que possibilités el compliment de l’Acord d’estabilitat d’ocupació pública signat entre Govern i Sindicats, i la reducció de la taxa d’interinitat al 8%, que en aquests moments està al voltant de l’25%. Recordem que la proposta que sempre ha defensat la UGT inclou que les parts de la prova d’oposició no siguin eliminatòries i que la ponderació de l’experiència docent sigui la màxima que permeti la llei.
S’ha de tenir en compte que quan el Ministeri d’Educació es trobava en mans del PP, les comunitats socialistes varen demanar que les proves de la fase d’oposició no foren eliminatòries, després d’anys sense oposicions i donat l’alt nombre d’interins per a que els professors, que portaven com a interins treballant des de feia anys poguessin compensar amb experiència pràctica, els coneixements memorístics en la prova. El propi conseller d’Educació de Balears, Martí March, i el secretari autonòmic d’Educació valencià, Miguel Soler, van explicar a la premsa que la postura “comuna” socialista era que les proves “no foren eliminatòries”.
UGT Ensenyament des que es va signar l’Acord d’estabilitat a l’ocupació pública entre el Govern i sindicats el 2017, ha vengut emplaçant a la Conselleria a negociar amb el Ministeri d’Educació un procediment que permeti un sistema transitori d’accés. Desgraciadament no ens consta cap passa per part de la Conselleria en aquest sentit, encara que ho hem demanat en multitud d’ocasions amb la qual cosa ens dona a entendre que aquesta no és una prioritat per aquesta Administració.
No demanam cap experiment. Aquest sistema, contemplat al Reial Decret 276/2007 i vigent i aplicat entre els anys 2007 i 2011, amb unes taxes d’interinitat superiors al 20%, insuportables pel sistema educatiu, context molt similar al que vivim avui, va suposar la consolidació de molts treballadors interins així com l’entrada de nous aspirants, reduint la precarietat en l’ocupació.
El canvi de procediment es basaria en simplificar la fase d’oposició: augmentar l’optativitat per triar tema i la unitat didàctica a defensar; que les proves de la fase d’oposició deixin de ser eliminatòries per garantir un verdader concurs-oposició i eliminar la part pràctica en certes especialitats. En quant a la fase de concurs: que la valoració de l’experiència docent com a mèrit tengui el màxim pes possible, incrementant-se el nombre d’anys a computar fins al màxim legal premés.
Es dóna la paradoxa que aquells treballadors interins que, per circumstàncies alienes a la seva voluntat, varen sofrir les retallades als seus llocs de treball i la no convocatòria d’oposicions, en algunes ocasions de fins a 15 anys, ara es veuen obligats a competir amb aspirants que acaben els seus estudis, sense que existeixi un sistema transitori d’accés que els permeti tenir opcions reals de consolidar el seu lloc de treball.
I és que el sistema actual prima el coneixement de dades davant l’experiència i la metodologia aplicada a les classes. Es a dir, existeix una fase eliminatòria basada en coneixement teòrics, que fa competir a aspirants que han acabat la carrera fa menys de 5 anys amb aspirants que la finalitzaren als anys 90.
Segons dades facilitades per la pròpia Conselleria són precisament els aspirants amb una experiència de menys de 5 anys com a interins o interines i més pròxims en la finalització de la seva carrera universitària els que obtenen la plaça. Amb unes macrooposicions que intenten deixar la taxa d’interinitat per baix del 22% i que han suposat una reducció de quasi del 85% de les places d’interins en algunes especialitats, podrien abocar als docents interins a la cua de l’atur. Per això, des d’UGT demanem a la Conselleria que prenga les decisions oportunes per que es canviï a un procediment transitori d’accés que permeti estabilitzar als docents interins de llarga durada.