UGT reclama la presencialitat de tot l’alumnat dels Ensenyaments no Universitaris i el reforç de les plantilles docents davant la COVID-19 per al curs 2021-2022

El sindicat demana que el Govern continuï amb el bon camí iniciat on les escoles han demostrat ser espais segurs gràcies al compromís de tota la comunitat educativa.

L’organització valora positivament les mesures que s’anuncien com la presencialitat, la continuació dels protocols covid, manteniment del professorat i les substitucions exprés, però consideren que no es pot tornar a la situació de partida d’abans de la pandèmia.

 UGT ve apostant des de l’inici de la pandèmia per l’ensenyament presencial com a la millor garantia per a una educació inclusiva, equitativa i de qualitat. És per això, que exigeixen que es garanteixi la presencialitat de totes les etapes i nivells educatius, i no comparteixen la possibilitat de rebaixar la distància interpersonal de l’alumnat a l’interior de l’aula per davall de 1,5 metres, quan fora de l’aula o en espais a l’aire lliure es manté en 2 metres.

El sindicat considera que “no pareix raonable que la mesura que planteja la possibilitat de flexibilitzar a 1,2 metres la distància entre l’alumnat s’apliqui a l’alumnat d’ESO, Batxillerat, Formació Professional, Ensenyaments Oficials d’Idiomes, Ensenyaments Artístics i Ensenyaments Esportius, que sembla ser el que més risc de transmissió manifesta. Si tenim en compte les mesures recomanades per organismes sanitaris internacionals, entre la que es troba el manteniment de la distància social, es determina que a major distància entre l’alumnat menor risc de transmissió. Els mateixos organismes recomanen reduir la mida dels grups i, si la transmissió és alta, recomanen augmentar la distància en les edats adolescents per major risc de transmissió”.

Des de la UGT entenen que establir grups de convivència estables, també anomenats aules bombolla, és una mesura necessària per a l’alumnat d’Educació Infantil, Primària i Educació Especial, per el qual la interacció estreta amb els docents, personal de suport educatiu i la resta de l’alumnat és fonamental per a l’adequat desenvolupament, aprenentatge i benestar emocional.  El Secretari d’Ensenyament Tino Davia manifesta que també és fonamental garantir la presencialitat  de l’alumnat adolescent a partir de 2n d’ESO, ja que comencem a tenir indicis de l’impacte negatiu de la semipresencialitat, no només a nivell acadèmic sinó també a nivell emocional de la població adolescent.

Per la qual cosa, UGT Ensenyament insisteix en la necessitat de mantenir la distància de seguretat d’1,5 metres perquè s’ha demostrat que la mesura ha funcionat aquest curs, i al mateix  temps, és la distància que recomanen com a mínima els experts sanitaris.

El sindicat reclama que, per atendre a les mesures propostes per al pròxim curs, siguin sent imprescindibles la baixada de les ràtios, l’adequació de nous espais, el reforçament de les plantilles docents al menys en un 10%, el que suposaria la contractació d’un mínim de

70.000 docents als  ensenyaments previs a la Universitat en tot l’Estat i un mínim de 1000 professors a les Illes Balears.  Així els professors especialistes no se veuran obligats a fer de tutors i l’alumnat amb NEE podrà tornar a rebre el suport que necessita.

“Llevat que ens demostrin el contrari, segueix faltant inversió i voluntat política per garantir la presencialitat segura de tots els nivells i etapes educatives. No oblidem que les ràtios que regula la normativa (25 alumnes per a Educació Infantil i Primària, 30 alumnes per a Secundària i 35 alumnes per a Batxillerat) són massa elevades, inclús en una situació normal” posa de manifest el Secretari d’Ensenyament Tino Davia.

“Amb la LOMLOE, s’ha perdut, una altra vegada, l’oportunitat de baixar les ràtios que, juntament al descens de la càrrega lectiva dels docents i la reforma del currículum, són la garantia d’una educació més personalitzada que és un dels objectius de la nova llei”.

La Conselleria d’Educació i Formació Professional quan planifiqui el pròxim curs escolar ha de decidir si aposta per la inversió en educació o torna a la situació de partida, d’abans de la pandèmia, amb aules massificades i sobrecarregades en els horaris lectius dels docents. Des d’UGT Ensenyament reclamen un augment de les plantilles que permeti reduir l’horari lectiu docent, reduir les ràtios, flexibilitzar els grups de l’alumnat i comptar amb recursos de suport en totes les etapes educatives per: poder oferir un ensenyament més personalitzat a l’alumnat amb els conseqüents beneficis pedagògics, compensant així el dèficit d’aprenentatge provocat durant la pandèmia.

UGT manifesta el seu desacord respecte a la reducció de la distància entre l’alumnat i la tornada a la mida de les classes de fins a 25 i 30 alumnes en els ensenyaments obligatoris que suposaran eliminar desdoblaments i reduir professorat. Encara en els nivells d’alerta més favorables, el sindicat entén que va en contra de les recomanacions dels experts sanitaris, per la qual cosa reclamen el manteniment de tots els docents contractats per la COVID-19, tots ells necessaris, per augmentar la qualitat de l’ensenyament.

Finalment, insisteixen en la necessitat de completar la vaccinació de totes les treballadores i treballadors dels centres educatius com a mesura que faciliti el control de la transmissió de la COVID en els  centres educatius.

El més llegit

Picture of UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics és una federació d'UGT dedicada a defensar els drets i els interessos dels treballadors dels serveis públics d'Espanya.