UGT Serveis Públics ha denunciat la situació “insostenible” que pateix la recollida de residus i neteja viària de Formentera i ha advertit del “possible i imminent col·lapse” del servei.
L’organització sindical ha informat que l’empresa concessionària CESPA està “salvant el dia a dia com pot” amb tan sols un o dos camions per a tota l’illa, tot i que quan va començar amb l’adjudicació, ara fa 15 anys, tenia quatre vehicles.
Segons UGT, els camions de recollida d’escombraries de la nostra illa tenen avaries constants perquè estan molt desgastats i sotmesos a un sobreesforç en haver-se allargat la vida útil per les pròrrogues i renovacions de la licitació.
UGT Serveis Públics ha explicat que “els treballadors, estan sent més responsables que els polítics” i “estan adaptant els seus horaris i jornades de descans per poder cobrir el servei en funció de la disponibilitat d’uns vehicles en constant circulació”.
Davant d’aquestes afirmacions, el Consell de Formentera ha respost informant que aquest estiu “el servei [de gestió de residus] s’ha prestat en tot moment”. La institució insular ha afegit que “per part del Consell es fa un seguiment diari del servei, demanant en tot moment a l’empresa responsable un esforç que sempre ha fet, amb aportació extraordinària de personal i maquinària específica quan ha set necessari. S’ha llogat maquinària externa quan les avaries així ho han requerit, s’han fet accions de xoc a les zones enjardinades abans de l’estiu, s’han augmentat freqüències de recollida selectiva, s’ha establert una estratègia de reforç en la recollida selectiva a migdia, i des de mitjans d’estiu es va demanar una neteja general amb aigua a pressió i detergents a tots els nuclis urbans i també a totes les bateries de contenidors per evitar la generació de males olors”.
La nova contracta per a la gestió de residus
Paral·lelament, els representants d’UGT estan negociant el conveni col·lectiu de la plantilla amb la concessionària del servei de neteja i recollida de residus de Formentera, que està esperant la nova adjudicació. Cal esmentar que la contracta actual es va formalitzar el maig de 2007 i es va exhaurir el febrer de 2020, tot i que s’ha prolongat per garantir la continuïtat del servei mentre no es liciti la nova adjudicació.
UGT Serveis Públics ha informat que les negociacions “s’han desaccelerat” a les darreres reunions, per la qual cosa no descarta prendre “les mesures necessàries” per reivindicar condicions de treball “dignes”.
En aquest sentit, el Consell de Formentera ha informat que ha mantingut diverses reunions en les darreres setmanes amb els treballadors i l’empresa concessionària del servei. Segons la institució insular, els treballadors han set informats dels avanços en la resolució de la licitació del nou contracte i a l’empresa se li ha exigit que compleixi el contracte. En l’actualitat, es treballa perquè la resolució de la licitació sigui una realitat després de la temporada turística i poder donar les solucions necessàries que la nostra illa necessita perquè el servei ja fa temps va quedar desfasat, tal com admet el Consell.
UGT aposta per un model unificat per a les Balears
Des d’UGT s’ha assenyalat que l’administració és part “implicada i causant” de la precarització del sector de la recollida de residus i neteja viària de les Balears per no solucionar l’”atomització” dels serveis i la “temporalitat” de les contractes, cosa que provoca una “nul·la aposta” pel manteniment “eficaç” dels vehicles i per unes infraestructures “dignes”.
UGT Serveis Públics insisteix que la solució als problemes de la recollida d’escombraries de l’arxipèlag passa per la creació d’un consorci o empresa que agrupi i gestioni la recollida i la neteja viària de tota la comunitat autònoma.
“Aquesta forma dʻorganització del treball dotaria de les instal·lacions i vehicles necessaris, així com dʻuna estructura unificada per prestar un servei més eficient i de millor qualitat”, ha conclòs UGT.