Avançar en conciliació i corresponsabilitat

En l’actualitat, gener 2024, a un any de complir la majoria d’edat la Llei d’Igualtat 3/2007 que tenia per objectiu garantir les mateixes oportunitats i drets a dones i homes en tots els àmbits de la vida, les recerques i estadístiques ens assenyalen importants desigualtats sobre la presència d’elles respecte a ells en l’espai públic i privat i en el treball remunerat i no remunerat.

El camí caminat ens ha ensenyat que per a entendre els desafiaments sobre l’accés, permanència i promoció en l’ocupació de les dones, hem de tenir present i treballar al mateix temps sobre la distribució de les cures que té conseqüències sobre el temps, la salut, el salari, les oportunitats i drets de les dones.

Segons dades de la Comissió Europea, 7,7 milions de dones a la UE romanen fora del mercat laboral a causa de les seves responsabilitats en matèria de cures no professionals, enfront dels 450.000 homes. El 29% de les dones ocupades a temps parcials apunten als deures de cures com la principal raó per a assumir ocupació a temps parcial. Amb l’interès d’escurçar aquestes bretxes, des de diferents àmbits, tant internacional, europeu com a estatal s’ha prioritzat la realització de legislació i polítiques públiques de conciliació de la vida familiar i laboral.

Al mateix temps que reconeixem els reptes, és necessari assenyalar les mesures que ens indiquen per on hem d’avançar, de cara a desenvolupar-les i exigir la seva implementació, com ara els permisos laborals per naixement i/o adopció iguals, intransferibles i remunerats al 100% per 100%. Segons la Seguretat Social, durant el primer trimestre de 2023, es van tramitar 119.435 prestacions per naixement i cura de menor de les quals el 47,4% van correspondre al primer progenitor, habitualment la mare, i 52,6%, al segon progenitor, normalment el pare. Quan els permisos són retribuïts la cura es distribueix, no obstant això, les excedències i permisos no retribuïts per a cuidar menors o familiars són preses en la seva majoria per dones, el 87%.

Des d’UGT Serveis Públics treballem per a contribuir en el desenvolupament i la implementació de polítiques públiques integrals en matèria de conciliació i corresponsabilitat amb la finalitat que totes les parts implicades, des de les administracions, empreses, societat i les persones contribueixin a eliminar les bretxes de gènere actuals tant en el món del treball com en la cura no remunerada.

En conseqüència, aquest 2024 volem que la nostra mirada i acció sindical estiguin posades en l’esfera productiva com a reproductiva, pública i privada, dedicant així el primer IMPRESCINDIBLES a sensibilitzar, informar i formar sobre els reptes i avanços reeixits en matèria de conciliació i corresponsabilitat així com plantejar propostes per a avançar cap a la igualtat real.