La crisi provocada per la COVID-19 va crear trastorns sense precedents en l’aprenentatge dels nens, joves i adults. També va accentuar les desigualtats ja existents quant a l’accés a oportunitats d’alfabetització significatives, afectant de manera desproporcionada als 773 milions de joves i adults no alfabetitzats. L’alfabetització dels joves i adults no ha estat tinguda en compte per nombrosos plans nacionals inicials d’intervenció, tot i que els programes d’alfabetització van haver de suspendre el seu funcionament habitual.
Fins i tot durant aquest període de crisi mundial, es van dur a terme esforços per a trobar altres mitjans per a garantir la continuïtat pedagògica, en particular mitjançant l’aprenentatge a distància que es va impartir sovint conjuntament amb l’aprenentatge presencial, però l’accés a les oportunitats d’alfabetització no va quedar repartit de manera proporcional. La rapidesa amb què es va passar a un aprenentatge a distància també va deixar al descobert la fractura digital que persisteix en termes de connectivitat, infraestructura i capacitat per a utilitzar la tecnologia, així com les desigualtats que existeixen en altres serveis, com ara l’accés a l’electricitat, alguna cosa que limita les oportunitats d’aprenentatge.
No obstant això, la pandèmia va recordar el paper que exerceix l’alfabetització: més enllà de la seva importància inherent com a element del dret a l’educació, l’alfabetització permet que les persones s’emancipin i millorin les seves vides proporcionant-los més capacitats per a triar la manera de viure que pogués resultar-los més convenient. També és un factor del desenvolupament sostenible. L’alfabetització és part integrant de l’educació i l’aprenentatge al llarg de tota la vida basats en l’humanisme, tal com el descriu l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 i, en aquest sentit, és essencial per a la recuperació centrada en l’ésser humà després de la crisi de la COVID-19.
El Dia Internacional de l’Alfabetització 2021 examinarà de quina manera l’alfabetització pot contribuir a construir fonaments sòlids per a una recuperació basada en l’ésser humà, posant l’accent en les interaccions entre l’alfabetització i les competències digitals que necessiten els joves i adults no alfabetitzats. Així mateix, traurà profit dels factors que propicien que l’alfabetització es basi en la tecnologia inclusiva i útil, perquè ningú quedi ressagat. D’aquesta manera, aquest Dia representa una oportunitat per a repensar el futur de l’ensenyament i l’aprenentatge en l’àmbit de l’alfabetització, en el context de la pandèmia i més enllà d’aquesta.