Correus exigeix a milers de treballadors costejar-se les mesures de seguretat

UGT i CCOO denuncien la hipocresia de Juan Manuel Serrano, exigint a milers de treballadors/as costejar-se les mesures de seguretat, mentre el seu dispendi en patrocinis i publicitat continua creixent alarmantment

CCOO i UGT entenen que és escandalós que, enfront de les polítiques socials que està desenvolupant el Govern, la major empresa pública del país tracti d’estalviar costos carregant-los als treballadors/as eventuals, el col·lectiu més vulnerable i precarizado pel seu caràcter temporal, alhora que se’ls “adverteix” amb no tornar a treballar en Correus si no accepten la imposició.

L’empresa exigeix a més signar obligatòriament clàusules que l’eximeixen de tota responsabilitat en cas que arribin a produir-se accidents durant el repartiment.
CCOO i UGT es mostren sorpresos pel silenci del Govern davant les pràctiques il·legals en la gestió laboral realitzada per Serrano, i les mesures de desmantellament de Correus com a servei públic.
UGT i CCOO, sindicats majoritaris en Correus, denuncien que Juan Manuel Serrano, el seu actual president, ha donat ordre d’exigir a tot el personal eventual integrat en les borses d’ocupació en l’àmbit rural i que optaran a un contracte a partir de l’1 d’octubre, que a més d’aportar els seus propis vehicles particulars per a realitzar el repartiment, s’hauran de costejar de la seva pròpia butxaca les mesures de seguretat addicionals dels vehicles.

El problema de la prestació de servei amb vehicles particulars en Correus afecta a més de 5.000 treballadors/as en tot l’Estat. Aquestes persones assumeixen l’obligació d’aportar el seu vehicle particular (així està regulat tant per al personal fix, com per a l’eventual), i amb ells Correus manté una xarxa que dóna servei diàriament al 90% del territori nacional, sent una “herència” de temps passats que l’empresa mai ha tingut en la seva agenda de prioritats, per no assumir el seu cost. Aquesta situació ha estat objecte de gran polèmica davant la multiplicació d’enviaments de paqueteria, perquè treballadors/as i organitzacions sindicals han vingut reclamant una major seguretat en la càrrega de paquets en els vehicles de repartiment rural.

En la seva línia de negar el diàleg social en l’empresa pública, Serrano va eludir entrar a discutir una veritable solució, però per a evitar la seva més que possible responsabilitat penal en cas d’accident per no disposar els vehicles d’elements de seguretat per a transportar la paqueteria, el mes de gener passat, sense consultar ni informar les organitzacions sindicals, es va licitar un contracte per a adquirir 5.000 elements separadors de càrrega per a habitacles de turismes, i unes xarxes de subjecció de càrrega. Aquests elements, presumptament, s’han distribuït per tot l’Estat al personal fix que presta serveis rurals, encara que ni tan sols existeix certesa que siguin homologables com a element de seguretat vàlid.

La sorpresa sorgeix quan, després de dotar d’aquests dispositius al personal fix, al personal eventual a diferència dels primers, també se’ls exigeix que costegin de la seva butxaca l’adequació dels vehicles amb mesures de seguretat addicionals, a més d’obligar-los a signar una clàusula en la qual eximeixen a l’empresa de qualsevol responsabilitat en cas de sofrir un accident durant el repartiment. La comunicació al treballador/a se realitza exclusivament de manera verbal, en una clara prova de la il·legalitat de la mesura, afegint el “advertiment” exprés que, si no s’accepta la imposició, no se li adjudicarà el contracte, i no es tornarà a treballar mai en Correus.

Serrano, nomenat per un Govern declarat progressista, utilitza mètodes molt allunyats de la línia de polítiques progressistes, i la gravetat dels fets és enorme, ja que parlem d’una ocupació pública, al qual s’accedeix per mèrit i capacitat des de borses d’ocupació temporal ordenades i regulades, que assignen el contracte en un ordre determinat. La “presumpta” amenaça caciquil de Correus vulnera la normativa interna, però també la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, que estableix clarament que El cost de les mesures relatives a la seguretat i la salut en el treball no haurà de recaure de cap manera sobre els treballadors, i fins i tot el principi de constitucional igualtat en les condicions d’accés a l’ocupació.

CCOO i UGT denuncien que, mentre l’empresa gasta més de desenes de milions d’euros en patrocinis i costoses campanyes publicitàries per a vendre una imatge personal de “bon gestor” del mateix Serrano, o es destina un milió d’euros a remodelar el seu propi despatx, de nou ens trobem davant una altra puntada a la normativa i els drets laborals en Correus, en aquesta ocasió utilitzant mètodes vergonyosos, pressionant als milers de treballadors/as eventuals que, sent el col·lectiu més vulnerable, feble i econòmicament més precari, s’obliga a incórrer en unes despeses que no els correspon assumir i a carregar amb qualsevol responsabilitat, sota la presumpta premissa de no tornar a optar a un lloc de treball en Correus.

CCOO i UGT adverteixen que davant aquests fets interposaran un nou Conflicte Col·lectiu en l’Audiència Nacional. La trobada dels sindicats majoritaris i l’adreça de Correus en els tribunals comença a ser ja una cosa bastant habitual, davant la contínua vulneració del dret a la negociació col·lectiva i l’incompliment d’acords laborals. Els sindicats denuncien que des de fa dos anys Serrano està duent a terme, de manera encoberta i no negociada, una reconversió de Correus com a servei públic en tot l’Estat, que porta executant-se després del seu nomenament “digital” en 2018.