Les dones treballen gratis a Espanya 43 dies en aquest 2021

UGT rellança la campanya #YoTrabajoGratis per a denunciar la persistència de la bretxa salarial entre homes i dones, del 11,9% a Espanya. Per al sindicat, és imprescindible que la UE adopti una Directiva sobre transparència salarial i les empreses espanyoles compleixin amb la llei de Registre Retributiu i Auditoria Salarial, amb la finalitat de prevenir i eliminar aquesta xacra social

La Unió General de Treballadores i Treballadors denuncia que les dones treballen gratis a Espanya 43 dies en aquest any 2021. D’aquesta manera, des d’avui, 18 de novembre, i fins al 31 de desembre, el sindicat relaza la campanya que desenvolupa des de 2016 per a ressaltar la bretxa salarial entre dones i homes, una xacra que encara perdura i a penes varia.

Segons les últimes dades d’Eurostat, corresponents a 2019, la bretxa salarial es fixa en el 11,95% per a 2018 i 2019 (1,5 punts menys que en 2017). Estem per sota de la mitjana europea, on les dones treballen 51 dies gratis, però molt per sobre de països com Luxemburg, on treballen 5 dies gratis, o a Romania, 12 dies.

UGT denuncia que, a la UE, les dones cobren per hora un 14,1% menys que els homes de mitjana. Això equival a gairebé dos mesos de salari. Per aquest motiu, la Comissió Europea va marcar el 10 de novembre com un dia simbòlic per a conscienciar sobre el fet que les treballadores a Europa continuen guanyant de mitjana menys que els seus companys masculins.

Per això, el sindicat se suma a aquesta conscienciació de la població en relació a la bretxa salarial que suporten les dones assalariades espanyoles. De mitjana, cobrem un 11,9% menys que els homes en salari/hora, una cosa inassumible en ple segle XXI.

La UE ha d’actuar davant aquesta xacra

Per a UGT, la UE té ara l’oportunitat de tancar la bretxa salarial de gènere, adoptant una Directiva sobre transparència salarial que faculti a les treballadores perquè es reavaluï el valor del seu treball, ara infravalorat; i impulsant una Directiva sobre salaris mínims adequats que elevi els salaris mínims a un llindar de decència i elimini obstacles a la negociació col·lectiva.

El sindicat recorda que, a Espanya, comptem amb un acord de Salari Mínim Interprofessional, que hem de continuar mantenint i reivindicant el seu augment en els pròxims anys, però reclama a les empreses que compleixin amb el Reial decret sobre Igualtat Retributiva i permetin a les treballadores espanyoles conèixer els motius de la seva discriminació salarial i eliminar-los, corregir-los i prevenir-los en un futur a través dels Plans d’Igualtat i els Convenis Col·lectius.

A més, UGT exigeix una major acció de la Inspecció de Treball o dels jutjats corresponents en el compliment de la llei, ja que els Registres Retributius, obligatoris en totes les empreses espanyoles, i les Auditories Salarials, imperatives per als qui tenen o volen posar en marxa un Pla d’Igualtat, són imprescindibles per a poder demostrar la discriminació cap a a les dones.

Campana_yo_trabajo_gratis.pdf