Nova factura de la LLUM, que hem de saber?

Ahir, 1 de juny de 2021, varen entrar en vigor les noves tarifes de l’electricitat.

És important adaptar els hàbits de consum per a reduir la factura; en cas contrari, existeix el risc que succeeixi l’efecte oposat i s’encareixi el rebut de llum.

En aquest sentit resulta clau conèixer la nova discriminació horària (hores Punta, Plana i Vall), amb l’objectiu de connectar-los al corrent els dies de la setmana o les franges del dia en què és més barat.

El canvi persegueix incentivar el trasllat del consum elèctric des de les hores de màxima demanda a altres moments en els quals les xarxes de transport i distribució estan menys saturades. Fer-ho pot comportar un bon estalvi en el pressupost familiar al cap de l’any.
Els contractes amb menys de 15 kW de potència s’unifiquen en la denominada tarifa 2.0TD, que aplica diferents preus d’accés en funció de l’hora del dia.

Aquests trams de discriminació horària varien respecte als que existien fins avui. Així doncs, des d’avui es considera hora Punta (P1) –i, per tant, es paga més- de dilluns a divendres laborables, de 10.00 a 14.00 i de 18.00 a 22.00 hores. Cal assenyalar que a Ceuta i Melilla, l’indici i final d’aquest horari es retarda una hora tant en el tram matinal com en el de la tarda.

En total hi ha 40 hores punta a la setmana, en les quals el preu de la llum és molt més elevat, per la qual cosa convé reduir el consum en aquest període. També es pot traslladar a la franja Plana (P2), que és més econòmica. Aquest període abasta de dilluns a divendres laborables, de 8.00 a 10.00, de 14.00 a 18.00 i de 22.00 a 24.00 hores.

No obstant això, l’òptim és realitzar el màxim consum d’electricitat en la denominada hora Vall (P3), que és quan la llum és més barata. Aquest tram abasta de les 00.00 a les 8.00 hores dels dies laborables, així com les 24 hores tant dels caps de setmana (dissabtes i diumenges) com dels festius nacionals. En comparació amb l’anterior tarifa amb discriminació horària, es perden els matins de dies laborables, però hi ha 48 hores cada cap de setmana d’hores a baix preu. De fet, setmanalment hi haurà almenys 88 hores Vall, que representen el 52% del total.
D’altra banda, amb el nou sistema tarifari, existeix la possibilitat de reduir la potència contractada en una franja i augmentar-la en l’altra, amb vista al fet que es produeixi un major consum en el període barat i, per tant, es requereixi una major potència per a concentrar el consum d’electricitat en aquestes hores, adaptant la potència contractada a les necessitats reals en els nous hàbits de les llars.

El canvi de la potència màxima contractada per discriminació horària s’ha de sol·licitar a l’empresa comercialitzadora. Fins al 31 de maig de 2022 es podran fer dos canvis de manera gratuïta. Si el consumidor no realitza cap petició sobre aquest tema, se li mantindrà la mateixa potència tant en Punta com en Vall.