Obrim el debat de la jornada setmanal de 4 dies

Transitar cap a les 32 hores setmanals de jornada abans que la tecnologia ho imposi.

UGT va celebrar aquest divendres passat un debat sobre la setmana laboral de 4 dies en la qual s’ha posat de manifest que els avanços tecnològics propiciaran que no es creï molt més ocupació, per la qual cosa el sindicat ha defensat repartir el que hi ha i transitar cap a les 32 hores setmanals sense pèrdua de drets ni reducció de salari.

En declaracions als mitjans abans de l’inici de la jornada ‘El valor del temps, el valor del treball’, el secretari general d’UGT Serveis Públics, Miguel Ángel Romero, ha assenyalat que cal anticipar-se al fet que la tecnologia, la digitalització i la intel·ligència artificial imposin una reducció del nombre de treballadors necessaris.

Romero ha manifestat que s’ha de generar el debat sobre “treballar menys”, millorar la conciliació i productivitat i que la reducció de les hores de treball pugui conduir a la creació d’ocupació.

“Després d’aconseguir les 35 hores en l’administració balear, no renunciem a les 32 hores”, ha dit Romero, que ha indicat que amb la disminució de 3 hores de treball a la setmana per empleat públic es podrien generar 2.000 llocs de treball en el conjunt de les administracions de l’arxipèlag.

Per part seva, l’economista i professor del Dret del Treball de la Universitat de València, Adrián Todolí, ha subratllat que quan es parla de jornada de 4 dies o 32 hores s’ha de fer també del “repartiment del treball davant el que vindrà”.

Todolí ha defensat també la reducció de jornada sense reducció de sou: “Reduir la jornada però sense perdre drets perquè si estàs estressat perquè no pots pagar la hipoteca, la salut mental no es millora”.

Per part seva, la secretària de Polítiques Europees d’UGT i vicepresidenta del grup de treballadors del CES europeu, Mari Carmen Barrera, ha informat de la campanya que s’està realitzant en el Parlament europeu sobre les 32 hores.

Barrera ha plantejat que existeix el repte del repartiment del treball amb la “transició digital i ecològica” i que Espanya té les seves pròpies característiques per la necessitat que el salari ha de mantenir-se en haver caigut vuit punts percentuals mentre que la mitjana europea va ser d’un punt.

“Els plans de reducció de jornada adaptats als sectors han d’anar acompanyats de subvencions per a formar en transició digital i ecològica”, ha afirmat Barrera.

En la jornada organitzada per UGT Serveis Públics han participat també la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, Mercedes Garrido i el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela.