, ,

🌐 Per a la dignificació de la professió docent 📚

El nou model educatiu per competències i més individualitzat que proposa la LOMLOE exigeix del professorat una major dedicació a aquestes tasques. El professorat ha d’adaptar les programacions didàctiques al context, a l’atenció a la diversitat i al procés d’aprenentatge, i a una atenció més personalitzada de l’alumnat, per a fer una avaluació contínua real o per a la creació i desenvolupament de nous projectes.

Per tot això, el Sector d’Ensenyament d’UGT reivindica una escola amb més temps per a la docència, la innovació i la recerca. Considerem imprescindible introduir, en tots els nivells i dins de l’horari lectiu del professorat, els projectes interdisciplinaris, la recerca en metodologia o en innovació educativa, així com el reciclatge o la formació permanent, per a possibilitar realment l’objectiu d’un ensenyament més personalitzat, així com la capacitació i actualització del professorat que ha de dur a terme aquesta tasca.

Per aconseguir que la professió docent sigui veritablement atractiva, UGT considera imprescindible abordar de manera real i efectiva la millora de les condicions laborals del professorat reconeixent el dret a la promoció professional amb les retribucions adequades que li corresponguessin.

UGT considera fonamental la clarificació i potenciació de les possibilitats de promoció professional i econòmica al llarg de la vida docent. Molts professionals, que estimen i gaudeixen de la seva professió, es veuen limitats pels escassos incentius que ofereix. L’establiment d’un sistema d’incentius laborals i econòmics serà un gran estímul per a tots aquells i aquelles que, sense deixar la seva professió, volen veure reconegut el seu esforç i la seva feina; a més es tractaria d’un sistema realment objectiu i de reconeixement de la tasca ben feta en la dedicació a la docència i la recerca en el camp educatiu.

Per tot això, el Sector d’Ensenyament de la UGT reivindica que es premiïn les responsabilitats i tasques que s’encarreguen al professorat, cada vegada més diverses i especialitzades, mitjançant l’acreditació dels mèrits corresponents, tant amb unes retribucions adequades concordes a la feina realitzada com en l’escala professional corresponent igual que succeeix amb altres funcionaris de l’Administració General de l’Estat.

Amb la signatura de l’Acord Marc per a una Administració del segle XXI es pretén culminar la derogació del RDL 20/2012 (restabliment de la jubilació anticipada per al personal al servei de les Administracions públiques que no pertany al Règim de  Classes Passives).

L’acord incorpora reivindicacions fetes per UGT encaminades a aconseguir una ocupació de qualitat i impulsar el rejoveniment del personal de les Administracions. Es rescataria la redacció original de l’article 67 de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic i la plena aplicació de la disposició addicional cinquena, on s’expressa que en la jubilació dels funcionaris s’asseguri la no discriminació entre col·lectius amb característiques similars i la conveniència d’ampliar la possibilitat d’accedir a la jubilació anticipada de determinats col·lectius.

UGT exigeix, juntament amb la continuació i prolongació de la jubilació voluntària LOE, introduir en l’àmbit del funcionariat docent la jubilació anticipada, a la qual es pugui acollir també el professorat pertanyent al Règim General de la Seguretat Social.

L’excessiu nombre d’hores lectives que el professorat ve patint en els darrers anys, juntament amb el manteniment de les ràtios elevades no solament afecta la qualitat educativa, sinó que suposa, unit a l’excés de burocràcia, una sobrecàrrega al professorat que repercuteix en la seva salut física i emocional.

En el marc de la reivindicació d’UGT de la jornada laboral de 32 hores setmanals:

Proposem la reducció de l’horari lectiu a 15 hores per al professorat de Secundària i Batxillerat i 18 hores en Infantil i Primària, la qual cosa suposaria que el nostre professorat podrà comptar amb més hores de preparació, avaluació, coordinació, formació…, i ajudarà a evitar el desgast que porta implícit un excessiu nombre d’hores de docència directa i la cada vegada major càrrega burocràtica.

Tot això redundarà en benefici de la qualitat de l’ensenyament, de l’atenció que rep l’alumnat, així com de la salut laboral dels nostres docents i de la millora qualitativa i quantitativa de l’ocupació.

La nostra proposta a l’estatut docent actualitza, més de 100 anys després, el model de cos únic defensat per UGT.

El sindicat d’Ensenyament d’UGT va proposar, al començament del segle XX, un model educatiu, truncat per la Guerra Civil i la Dictadura, que avui dia presenta major vigència que mai.

No obstant això, cal destacar diferències substancials entre tots dos moments. A principis del segle XX, Espanya iniciava tímidament el camí cap a la modernització i l’ensenyament obligatori encara no s’havia instituït, ni molt menys una xarxa pública de centres, i el professorat patia d’una mínima formació homogènia.

Els reptes als quals s’enfronta la institució educativa del segle XXI no poden ser més diferents i la formació universitària del professorat, afortunadament, està consolidada.

En aquest context és en el qual cobra un nou sentit la proposta del model de Cos Únic que defensava la UGT que ha de partir d’una premissa inicial: La incorporació de tots els cossos al Subgrup A1 amb revisió dels complements de destí en el reconeixement, almenys, de nivells 24 per a infantil i primària, 26 per a secundària i 27 per a catedràtics i inspectors. La nostra proposta es fonamenta en la mateixa exigència de titulació, procediment d’ingrés i responsabilitats similars.