Per un sistema públic de cures. Reconèixer, Repartir, Retribuir.

Des de la Secretària de Dona i Polítiques Socials d’UGT Serveis Públics amb motiu del Dia Internacional de les Cures i el Suport, 29 d’Octubre, recentment proclamat per l’Assemblea General de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), ens sumem a reconèixer el paper de les cures en la nostra societat i posar en el calendari social i sindical aquesta data estratègica.
Creiem que és necessari abordar les cures des d’una doble mirada. D’una banda, pensem que és convenient observar com s’organitzen, per a analitzar les conseqüències en els temps professionals i personals de les dones. Mentrestant, que d’altra banda, com a sindicat, ens sembla necessari posar el focus sobre els servi-cios públics destinats a la corresponsabilitat de la cura en totes les seves facetes i en les condicions laborals de les ocupacions vinculades a les cures.
Amb aquesta doble mirada celebrem durant el mes d’Octubre la campanya “Per un sistema públic de cures. Reconèixer, Repartir, Retribuir”
Les responsabilitats de cures que assumeixen les dones condicionen el temps que dediquen al treball remunerat i la seva disponibilitat laboral, reduint al seu torn, el seu temps de lliure disposició personal. La major càrrega total de treball, la pobresa de temps i la doble presència en l’àmbit públic i privat té conseqüències en la salut de les dones.
Al mateix temps, el sector de les cures retribuïdes ha estat un nínxol d’ocupació des del seu origen per a les dones. És important subratllar que aquest sector no conformen un “grup homogeni: existeixen diferències i jerarquies entre les treballadores de la cura en termes de remuneració, condicions de treball o estatus entre altres qüestions. No obstant això, totes comparteixen, en diferents graus dues característiques: la invisibilitat i la precarietat.
La parcialitat, la mala seqüència dels torns i la baixa remuneració caracteritzaven les condicions laborals d’aquests sectors que durant la pandèmia de la COVID-19 van ser assenyalats com a estratègics per a la vida.
Les mesures de transformació social passen des de construir un sistema coeducatiu en tots els nivells i a totes les edats per a aconseguir els canvis culturals necessaris per a una redistribució i la seva revaloració en el futur. Però necessitem, aquí i ara, més serveis públics per a aconseguir una organització social més justa de les cures.
En conseqüència en la campanya “Per un sistema públic de cures. Reconèixer, Repartir, Retribuir” presentem les següents accions en línia i físiques:
• Cartell “Per un sistema públic de cures. Reconèixer, Repartir, Retribuir”
Imprescindibles Octubre: publicació mensual on abordem la necessitat de reconèixer, repartir i retribuir les cures.
Acció “Per un sistema públic de cures”: s’ha preparat una campanya informativa per a realitzar en els centres de treball.
Manifest Dia Internacional de les Cures i el Suport, 29 d’Octubre.
Els materials de la campanya seran publicats al llarg del mes en la web i xarxes d’UGT Serveis Públics.