Permís retribuït de 5 dies per a cura de familiars o convivents

Quan ha entrat en vigor?
Va entrar en vigor el 30 de juny de 2023. Aquest permís amplia la regulació anterior de dos dies a l’any per aquesta causa i l’enriqueix, perquè per primera vegada la normativa contempla a persones convivents, amb o sense parentiu.

Qui el pot sol·licitar?
Tots aquells treballadors i treballadores que necessitin atendre un familiar de segon grau o un convivent, amb o sense parentiu, en cas d’hospitalització, accident, malaltia greu o una intervenció quirúrgica que precisi de repòs domiciliari.

S’inclou al cònjuge, a la parella de fet. als parents fins al segon grau per consanguineidad, inclòs els familiars consanguinis de la parella de fet, així com a qualsevol persona que convisqui en el mateix domicili que el treballador/a

Aquests 5 dies han de ser consecutius?
Sí, però poden gaudir-se en qualsevol moment de l’hospitalització o el repòs domiciliari, no necessàriament durant els primers dies. Per descomptat cal el previ avís i justificació per part de la persona treballadora per a absentar-se del treball.

En aquests 5 dies compten els caps de setmana?
Els permisos retribuïts només inclouen els dies laborables, siguin caps de setmana o no. El permís d’hospitalització comença a computar-se, una vegada acceptat per l’empresa, el primer dia laborable després de la sol·licitud. El primer dia de permís no ha de coincidir en festiu o no laborable.

Es pot sol·licitar més de dues vegades a l’any, en cas necessari?
La llei contempla els casos en què s’ha d’atorgar el permís, no les vegades que es pot atorgar, però serà tantes vegades com es configurin els supòsits que donen dret al permís laboral.

El treballador/a pot compatibilitzar aquest permís amb altres permisos retribuïts?
Sí, com per exemple amb el Permís ‘per causa de força major’, de 4 dies retribuïts a l’any. Aquest nou dret s’utilitza quan sigui necessari per motius familiars urgents i imprevisibles, en cas de malaltia o accident que facin indispensable la seva presència immediata.