Què és un conveni col·lectiu?

És un acord subscrit entre els empresaris i els representants de les persones treballadores on s’especifiquen les condicions mínimes de treball en aquesta empresa. Es publica en els Butlletins Oficials d’Estat i són d’obligat compliment per totes dues parts.

Per a què serveix?
Per a regular tots els aspectes relacionats amb les teves condicions en l’empresa: la teva jornada laboral, el teu salari, les teves vacances, els teus permisos mèdics o laborals, el teu dret a formació i promoció, etc.

Quin àmbit abasta?
Els convenis poden ser d’empresa o de sector.

Els d’empresa es refereixen únicament a l’empresa on està subscrit, i es negocia entre la part empresarial i els sindicats, comitè d’empresa o delegats de personal triats en aquesta empresa.

Els de sector comprometen a totes les empreses d’un determinat sector, havent d’aplicar-se per tots els centres de treball que es dediquin a aquesta activitat. Es negocia pels sindicats més representatius a nivell estatal, de comunitat autònoma o provincials.

Quant dura la seva aplicació?
No hi ha un màxim ni un mínim de vigència establerta per llei. La seva durada serà la que acordin les parts signants. Sol ser habitual una vigència d’entre 1 i 3 anys. Quan finalitzi la data de vigència, es podrà negociar un nou conveni que actualitzi les condicions laborals, però mentre s’arriba a un acord, el conveni anterior mantindrà la seva vigència.

Quina és la seva validesa?
Els convenis col·lectius s’han de formalitzar per escrit i registrar-ho davant l’autoritat laboral competent. Si l’administració pública no troba cap defecte de forma, es publicarà de manera oficial i el conveni entrarà en vigor en la data que acordin les parts negociadores.

Qualsevol empresa pot tenir un conveni?
Sí, sempre que hi hagi representació legal dels treballadors triats en l’empresa.

El conveni d’empresa no pot empitjorar les condicions pactades en el conveni sectorial d’àmbit superior, ja sigui estatal, provincial o de comunitat autònoma.