El sindicat reclama la negociació urgent d’un conveni propi, salaris dignes i mesures immediates per garantir la seguretat de la plantilla i el benestar dels animals.
UGT Serveis Públics ha anunciat l’inici de mobilitzacions de la plantilla de la canera municipal de Son Reus a partir del 17 de juliol, si abans no s’obre una negociació real que permeti posar fi a la greu situació de precarietat laboral, salarial i de seguretat que pateixen les persones treballadores del servei.
El sindicat denuncia que, malgrat les reunions mantingudes amb l’Ajuntament de Palma i les reiterades peticions dirigides a l’empresa concessionària Athisa, el conflicte continua encallat i no s’han adoptat les mesures necessàries per solucionar unes deficiències que afecten tant les condicions laborals de la plantilla com la qualitat d’un servei públic essencial.
Un conveni propi per acabar amb els salaris de mínims
UGT considera imprescindible iniciar de manera immediata la negociació d’un conveni col·lectiu propi d’empresa que permeti actualitzar unes taules salarials que, actualment, deixen moltes persones treballadores amb retribucions que freguen el Salari Mínim Interprofessional.
Per al sindicat, la professionalitat, responsabilitat i risc que assumeix diàriament la plantilla exigeixen unes condicions laborals dignes i adaptades a la realitat del servei que presta a la ciutadania de Palma.
Mesos sense solucions
UGT lamenta que l’empresa concessionària no hagi respost a les peticions de reunió formulades per la representació de les persones treballadores.
A més, tot i l’interès mostrat pels responsables municipals en les reunions celebrades els dies 17 de gener i 27 de maig, la situació continua sense desbloquejar-se i els principals problemes continuen sense resoldre’s.
Deficiències greus en seguretat laboral
Un dels principals motius de les mobilitzacions és la manca de mesures de prevenció de riscos laborals.
Després de l’atac sofert per dos treballadors l’1 de desembre, UGT va reclamar diverses actuacions urgents que encara avui no s’han executat completament.
El sindicat recorda que la plantilla desenvolupa la seva feina en un entorn amb risc biològic permanent, exposada a malalties com:
- La ràbia.
- La leptospirosi.
- La sarna.
Malgrat aquesta realitat, continuen existint importants mancances en matèria de protecció i seguretat.
Vehicles i instal·lacions amb importants mancances
Les inspeccions realitzades per UGT han detectat nombroses deficiències als vehicles utilitzats pel servei, entre les quals destaquen:
- Absència de rampes per evitar la manipulació manual de càrregues superiors als 25 kg.
- Inexistència de gàbies individuals.
- Manca de begudes d’aigua independents per compartiment.
- Absència de sistemes de ventilació forçada durant els mesos de més calor.
A aquestes mancances s’hi afegeixen altres problemes a les instal·lacions:
- Espais per als animals sense sistemes d’aïllament segurs.
- Inexistència d’aigua potable per a les persones treballadores.
Equips de protecció insuficients
UGT també denuncia que els equips de protecció individual són clarament insuficients.
Actualment, dues persones treballadores comparteixen un únic vestit de protecció i un únic escut durant les patrulles, mentre que els llaços de contenció disponibles no són extensibles i no ofereixen les garanties necessàries per treballar amb seguretat.
El benestar animal també està en risc
El sindicat adverteix que aquesta situació no només posa en risc la salut i la integritat física de la plantilla, sinó que també dificulta garantir el compliment de la normativa vigent en matèria de benestar animal.
Per aquest motiu, UGT considera imprescindible actuar de manera immediata per dotar el servei dels recursos humans, materials i econòmics necessaris que permetin oferir una atenció adequada als animals i unes condicions laborals dignes per a les persones treballadores.
Mobilitzacions a partir del 17 de juliol
Davant la manca de resposta de l’empresa i l’absència d’avenços en la negociació, UGT Serveis Públics iniciarà mobilitzacions a partir del 17 de juliol si no es constitueix una mesa de negociació que permeti abordar de manera efectiva totes les reivindicacions plantejades.
El sindicat reitera la seva disposició al diàleg, però assegura que no renunciarà a defensar unes condicions laborals dignes, una seguretat efectiva per a la plantilla i un servei públic de qualitat que garanteixi també el benestar dels animals.