UGT DENÚNCIA EL MAL SERVEI POSTAL DE CAMPOS I SES SALINES

Després d’uns mesos en què Correus va estar al candeler informatiu per presumptes irregularitats en el vot per correu i quan els treballadors pensaven que tornava la tranquil·litat, la situació ha seguit sumida en el caos.
L’empresa pública postal fa 5 anys que funciona a trompades sota una direcció que UGT qualifica de “infumable”; enrere queda una pandèmia, estats d’excepció, retallades contractuals suplertes amb sobrecàrregues de treball, incompliments d’un conveni col·lectiu de 2011 (no és broma), en 12 anys no s’ha pogut pactar res millor. A això afegim com a guinda dues campanyes electorals seguides, (ja es veurà si viurem una tercera) que han deixat extenuat un col·lectiu de treballadors excepcional que paga dia rere dia una política empresarial nefasta, sense comparació en els 307 anys d’història de Correus. Les dades són alarmants: Correus arrossega prop de mil milions d’euros de dèficit acumulats en els últims 5 anys, mentre la SEPI, organisme del Ministeri d’Hisenda en el qual està encaixada Correus, mira per a l’altre costat.

Les preguntes que es plantegen són: Què ha passat després del dia 23 de juliol en els centres de treball de Correus? A canvi de quin l’empresa postal pública va aconseguir arribar a temps amb un vot massiu per correu? Els milers de contractes, publicitats a so de bombo i platerets per la direcció, efectuats el mes de juliol, van finalitzar el dia 23 del mateix mes: Quants contractes no s’han cobert per no trobar candidats? Té lògica a Mallorca anar a buscar treballadors en ple estiu? Quin ha estat la previsió i organització davant aquesta expectativa de volum de treball? Correu-vos no contesta o nega. Amb aquesta situació, només va quedar prioritzar la campanya electoral, deixant aparcada en magatzems la paqueteria (fins i tot la urgent) i les notificacions administratives i judicials. Així de clar i cru.

La situació és insostenible, el mal servei de Correus és cada dia més visible: La unitat de repartiment de Campos és l’exemple més clar d’això; composta per 8 carters en el torn al matí i 2 en el torn de tarda, des de fa 3 anys enrere té la secció 1 sense cobrir, el barri està sense adjudicar, ni per concurs de trasllats, ni per noves incorporacions.

El nombre de carters ha anat minvant, menys personal per a més treball: La Unitat de Repartiment de Campos abasta els nuclis urbans de Campos i Ses Salines, a més de tota la costa des de Cala Pí fins a la seva Colònia de Sant Jordi, passant per s’Estanyol, Sa Ràpita, Ses Covetes, Són Bieló, El Paradís… El nucli urbà de Campos ha augmentat de 9.892 habitants en 2015 a 11.618 habitants en 2022. Dades que es multipliquen en el període estival per la vinculació al turisme d’aquesta zona. La població en 2000 era de 11.039 habitants i actualment és de 17.638 habitants. Cal afegir el creixement d’empreses en un 20% en els últims 10 anys.

La qüestió ve des de lluny, ja fa 8 anys que per, una mal entesa reorganització de les unitats de repartiment, es van traslladar els carters de Colònia de Sant Jordi i Ses Salines a la UR de Campos, eliminant una secció de Ses Salines i una de Campos. Això va fer que els habitants de Ses Salines hagin de fer quilòmetres per a tenir servei d’atenció al client, la seva oficina té l’horari reduït i no compta amb la gran majoria de serveis. Aquesta centralització fa que les oficines de Campos i Colònia de Sant Jordi es vegin desbordades i se saturi l’espai públic d’aparcament.

En aquests moments les seccions a la Unitat de Repartiment de Campos estan sobredimensionades al límit, s’està a l’espera del resultat de la revisió sol·licitada per UGT. S’han viscut situacions veritablement lamentables: Planter de treballadors al 50%, jornades en què el nucli urbà de Campos no ha tingut repartiment… S’ha iniciat el període de vacances i des de la primera quinzena no s’han cobert les places. Això vol dir que aquestes seccions no cobertes han de ser repartides per les altres, significant un càstig d’una segona sobrecàrrega de volum de treball.

No cal anar molt lluny en el calendari, avui dia divendres 13 d’octubre, en l’O.R. Campos de 8 persones avui han treballat 3.

Tots aquests motius, a més de l’elevada mitjana d’edat dels treballadors de la unitat (més de 47 anys), fan que els efectius estiguin extenuats, augmenta la desmotivació i les febleses emocionals i físiques, afectant la seva salut, així com al bon servei que intenten donar a la població malgrat les circumstàncies. Desgraciadament, es desconeixen les xifres d’absentisme i d’accidents existents en aquesta unitat de repartiment, ja que l’empresa manté una política total de no informació.

Davant aquesta realitat, des del Sector Postal d’UGT denunciem aquesta pèssima situació, propiciada per una organització nefasta, manca de previsió, escassetat de personal en els centres de treball… Exigim una contractació al cent per cent i es proporcionin més mitjans per a millorar les condicions laborals dels professionals, només així serà possible prestar el servei públic de qualitat que la ciutadania es mereix. UGT reclama a l’empresa que recondueixi aquest caos, deixant clar que ens oposarem a qualsevol política d’ocupació que signifiqui retallades o no garantir els drets dels ciutadans a un correu postal públic de qualitat.