UGT EXIGEIX A EL GOVERN NEGOCIAR LA SITUACIÓ DEL PROFESSORAT DE FORMACIÓ PROFESSIONAL

UGT EXIGEIX A EL GOVERN NEGOCIAR LA SITUACIÓ DEL PROFESSORAT DE FORMACIÓ PROFESSIONAL
La LOMLOE, actualment en tràmit al Senat, estableix a la disposició addicional onze la possibilitat d’equiparar les condicions del Professorat Tècnic de Formació Professional dins el col·lectiu docent. És una reivindicació llargament demanada i recolzada sempre per part d’UGT.
Compartint l’objectiu que es recull en l’esmentada disposició, no podem fer una valoració positiva del procediment que es dissenya en la Llei en tant que declara a extingir el cos de professors tècnics d’FP, mesura innecessària i que genera innombrables problemes que s’han d’evitar i més tenint en compte, l’heterogeneïtat i varietat casuística que concorren en aquest cos docent. A més recordar que hauria d’haver estat negociat amb els sindicats representatius a la Mesa Sectorial del Personal docent de nivells no universitaris del Ministeri d’Educació i Formació Professional.
El Cos de professors tècnics d’FP pateix una taxa de temporalitat (Funcionaris i Funcionàries interins) molt superior a la de la resta de cossos docents provocada per l’escassetat d’oferta d’ocupació pública, que es ve arrossegant durant dècades en algunes de les seves especialitats, el que ha originat que bona part dels companys i companyes interins portin prestant serveis en el sistema educatiu, sense haver tingut la possibilitat d’ingressar com Funcionaris i funcionàries de carrera. Els ensenyaments de la Formació Professional, que es pretenen reformar, modernitzar i dignificar no poden ni han de prescindir d’aquests professionals amb àmplia experiència docent.
D’acord amb l’actual redacció de la disposició addicional a la qual ens estem referint, impedeix que els professors tècnics d’FP que a l’entrada en vigor de la LOMLOE no tinguen titulació universitària no podran participar en el procés d’equiparació amb el Professorat d’Ensenyament Secundari que preveu la LOMLOE, sense considerar que tenen similar atribució docent i imparteixen classes en els mateixos nivells educatius.
Amb perspectiva històrica, diferents lleis educatives i de funció pública han configurat els cossos docents establint excepcionalitats pel que fa als requisits de titulació per a l’ingrés en la funció pública docent. Però també i en el cas del Professorat Tècnic d’FP, períodes o moratòries per possibilitar que els que no tinguessin aquests requisits, poguessin estabilitzar la seva situació a través de diferents fórmules.

La situació que genera l’aprovació de la LOMLOE exigeix, segons el parer d’UGT l’obertura de negociacions a la Mesa Sectorial del Personal Docent de l’MEYFP per abordar el desenvolupament normatiu que ha de regular aquest procés, amb especial atenció a les condicions del Professorat Tècnic d’FP, Funcionari de carrera o interí que no té titulació universitària, ja sigui perquè aquesta titulació no existeix o perquè aquesta s’ha exigit com a requisit amb posterioritat a l’inici del seu treball docent.
Segons el parer de la UGT, s’han de garantir els següents aspectes:
▪ Que el procediment d’incorporació del Professorat Tècnic d’FP, amb titulació universitària al subgrup A1, es negociï el més aviat possible.
▪ Que el Ministeri d’Educació i FP i el d’Universitats s’arbitren els procediments necessaris per possibilitar que el Professorat Tècnic d’FP que no tingui la titulació universitària pugui acreditar-la, tenint en compte que part dels crèdits necessaris, han de ser validats per la seva demostrada experiència docent i pugui incorporar-se al subgrup A1, en les mateixes condicions que s’estableixin per als que, a hores d’ara, tenen el requisit de titulació.
▪ Que es garanteixin les condicions de mobilitat per la via de l’CGT del Professorat Tècnic de FP.
▪ Que es garanteixi el manteniment de les actuals condicions, quant a requisits, atribució docent, relació contractual … al Professorat Interí d’FP que actualment existeix.
▪ Que s’iniciïn negociacions amb el Ministeri d’Educació i Formació Professional i les administracions educatives per a l’equiparació salarial del Professorat Tècnic d’FP.
En reiterades ocasions, l’UGT ha manifestat que la nova Llei educativa (absolutament necessària per derogar la LOMCE i de la qual fem una valoració global positiva, encara amb les seves mancances, com la baixada de ràtios i de la càrrega lectiva), havia de ser l’oportunitat del Professorat.

Arrenquem el compromís de l’MEYFP de negociar l’Estatut Docent i així queda plasmat en el text legal, però si el Ministeri tenia la intenció de modificar les condicions d’un cos docent, no hi hauria estat de més d’abordar també el procediment d’adscripció del cos de mestres i del Cos de Mestres de Taller d’Arts Plàstiques i Disseny al subgrup A1, que també són reivindicacions llargament demandades per la UGT.
Finalment, en la Llei s’ha perdut l’oportunitat d’incloure un sistema transitori d’ingrés a la funció docent, que permetés rebaixar la taxa d’interinitat al 8%. Esperem que amb el debat que aquests dies s’està produint al Congrés dels Diputats sobre l’estabilització de l’ocupació pública en les diferents administracions, a la fi es pugui aconseguir.
22 de desembre de 2020

Enseñanza_informa_Profesores_Técnicos_de_FP.pdf

El més llegit

Picture of UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics és una federació d'UGT dedicada a defensar els drets i els interessos dels treballadors dels serveis públics d'Espanya.