UGT i CCOO denuncien que Correus augmenta el risc de contagi per COVID en rebaixar els protocols de salut

UGT i CCOO denuncien que Correus augmenta exponencialment el risc de contagi per COVID en rebaixar els protocols de salut per al lliurament de correspondència i propiciar el contacte massiu entre treballadors/as i ciutadans/as.

En ocasió del final de l’estat d’alarma, l’empresa dirigida per Juan Manuel Serrano canvia les instruccions de lliurament de milers d’enviaments sota signatura, obligant al fet que existeixi contacte entre el repartidor/a i el destinatari/a.
La mesura no es justifica ni fonamenta en cap raó legal o sanitària, i s’imposa unilateralment per part de la Direcció de l’empresa de manera il·legal.
CCOO i UGT, sindicats majoritaris en Correus, han denunciat que l’adreça de l’empresa ha canviat les instruccions de lliurament de les notificacions, burofax i telegrames, obligant al fet que el destinatari/a hagi d’estampar la seva signatura per dues vegades, en el terminal PDA i en el resguard de paper del justificant de recepció. Des de l’inici de la pandèmia, tots aquests enviaments no es lliuraven sota signatura, sinó que s’evitava el contacte físic entre carter/a i destinatari/a, i se li lliurava l’enviament prèvia identificació fefaent d’aquest, sent legalment vàlida el lliurament. Així ocorria amb aquests enviaments, i també amb la resta d’enviaments registrats, com la paqueteria, i fins i tot amb la documentació del vot per correu.

Els sindicats denuncien que aquest canvi d’operativa, determinat motu proprio per Correus, sense cap negociació amb els representants dels treballadors/as i sense que l’obligui cap disposició legal o sanitària, multiplica innecessàriament el risc de contagi dels treballadors/as de repartiment, que a més es convertiran en un vector de contagi a la ciutadania, en fer signar a un destinatari darrere l’altre en el mateix terminal, i compartint bolígrafs. La direcció ha implantat aquest canvi de manera il·legal, en ometre l’obligació legal de consultar als treballadors/as, a través dels seus representants, les decisions organitzatives que puguin afectar la salut i seguretat de la plantilla. Després de la denúncia, la direcció de l’empresa es reafirma en què, al seu judici, no existeix un increment del risc perquè el repartidor/a porta màscara i un frasquito de gel, i a més pot “estirar els braços” perquè li signin sense risc. La mesura es va anunciar divendres passat a última hora sense donar possibilitat de resposta, i ha entrat en vigor directament aquest mateix matí, causant una gran indignació entre el personal, i sorpresa entre els ciutadans/as, que reben els enviaments amb recel davant el canvi d’operativa.

En aquesta ocasió, sembla que Juan Manuel Serrano volgués posar-se al capdavant de la “política del botelló” deslligada per tot l’Estat davant el final de l’estat d’alarma, encara que no és la primera vegada que transgredeix la legalitat en matèria de seguretat i salut. Fa poc més d’un any, treballadors/as i sindicats van haver de plantar-se davant les ordres donades personalment pel mateix Juan Manuel Serrano que obligava, malgrat mancar de mesures de cap seguretat, als treballadors/as a sortir al carrer a repartir i a atendre la ciutadania en les oficines, arribant a negar el mateix Serrano la necessitat de màscares i de moltes altres mesures de seguretat. Les conseqüències d’aquestes ordres van portar al fet que els treballadors/as de Correus fossin el segon col·lectiu més afectat per contagis per COVID, només per darrere del personal sanitari.

Aquesta vegada, el president de Correus torna a demostrar el seu menyspreu a la llei, i que l’única cosa que li importa és mantenir la producció de l’empresa sense importar la salut dels treballadors/as, ni en Correus, ni en altres empreses del grup empresarial, com Correu-vos Express, en la qual es contracta treballadors/as autònoms, que progressivament van assumint el treball del personal de l’empresa matriu, en el que només pot qualificar-se com una devaluació i precarització de l’ocupació.

Tots dos sindicats recorden que des d’el mes d’abril passat s’han iniciat mobilitzacions en Correus, per a exigir al Govern, que és el responsable últim de garantir el servei postal a la ciutadania, que corregeixi la nefasta gestió de retallades empresa per Serrano, que aboquen a l’empresa pública a un canvi de model de servei públic, cap a un altre logístic i de paqueteria en el qual prevalgui només la rendibilitat.