L’aprovació i entrada en vigor de LOMLOE és l’oportunitat per abordar els canvis que necessita la nostra Educació. Des que es van aplicar les retallades educatives en 2012, UGT ha exigit als successius Governs la reversió de les retallades mitjançant la baixada de les ràtios i la reducció de l’horari lectiu de professorat, a través d’una normativa de caràcter bàsic que obligui a les administracions educatives a la seva aplicació en els diferents territoris. La crisi per COVID ha obligat a les administracions educatives a adoptar mesures extraordinàries en el sistema educatiu que permetin garantir una tornada segura a les aules. Algunes de les mesures imposades han incidit en el reforç de les plantilles docents i han permès desdoblar els grups i reduir el nombre d’alumnat per aula. El fet d’haver reduït el nombre d’alumnat per aula ha facilitat que els docents puguin dedicar més temps a cada un d’ells/es mitjançant un ensenyament més individualitzat, millorant el clima d’aprenentatge a l’aula, el rendiment i els resultats acadèmics de l’alumnat.
Vist l’anterior, s’evidencia que les mesures adoptades de manera puntual per la situació sanitària s’han d’imposar amb caràcter definitiu. Aquests canvis encaixen amb un dels objectius proposats en la nova llei educativa orientada cap a una atenció més personalitzada que doni resposta als diferents ritmes d’aprenentatge de l’alumnat. També funcionaria contra l’abandonament i el fracàs escolar, ja que una major flexibilitat en el sistema educatiu permet poder atendre millor i de forma més personalitzada a l’alumnat i facilita una millor orientació professional amb una oferta acadèmica més diversificada. Al mateix temps, la LOMLOE ha de proposar un nou currículum que redueixi l’excés de continguts, perquè l’alumnat no només adquireixi coneixements sinó que sigui capaç de posar en pràctica el que aprèn i de resoldre problemes.
Les administracions educatives comencen a planificar el proper curs escolar i han de decidir si aposten per l’educació o tornen a la situació de partida d’abans de la pandèmia amb aules massificades i sobrecàrrega als horaris lectius dels docents. Des d’UGT reclamem a les administracions un augment de les plantilles que permeti reduir l’horari lectiu docent, reduir les ràtios, flexibilitzar els grups d’alumnat i comptar amb recursos de suport en totes les etapes educatives per poder oferir un ensenyament més personalitzat.
El Sector d’Ensenyament de FeSP-UGT considera fonamental abordar els aspectes que incideixen en la millora de les condicions sociolaborals del professorat i fer un major esforç d’inversió per avançar en polítiques educatives que permetin als docents afrontar els nous reptes de sistema educatiu .