El progrés tecnològic, i per descomptat, la pandèmia Covid19, ha posat en relleu la urgent necessitat de modernitzar les nostres capacitats administratives i d’atenció a la ciutadania. Si fins fa escassament dos anys ningú posava en dubte tal exigència, els esdeveniments derivats de la crisi sanitària han exacerbat, més encara si cap, la seva peremptorietat.
La Societat està evolucionant al mateix temps que la transformació digital s’infiltra en les nostres vides. Canvis tecnològics que impregnen tots els àmbits, des de l’economia i de empresa1 al del treball i les relaciones2, passant pels serveis més bàsics i fonamentals, des del més tradicionals als de recent arribada, com poden ser les Xarxes Socials. Entre els primers estan, per descomptat, aquells serveis que es presten des de les Administracions Públiques.
Per a les AAPP coincideixen, per tant, dues tendències: la urgent necessitat de modernitzar-se i, simultàniament, una generalitzada percepció que dites AAPP no estan sent capaces de seguir el ritme d’aquesta digitalització massiva i acelerada3. I, malgrat la repercussió que tenen tots dos vectors, són escassos – per no dir inexistents- els estudis que descriguin, valorativament, la realitat digital de l’Administració Pública al complet, d’una forma integral, comparada i crítica.
Davant l’acord sobre Reforma Laboral aconseguit entre els agents socials i el Govern, des del Servei d’Estudis d’UGT, en col·laboració amb el Gabinet Tècnic de la Federació de Serveis Públics, hem elaborat un estudi sobre el grau de digitalització de totes les AAPP, analitzant aquests paràmetres: inversió en TIC i ocupació associada, preparació tecnològica del nostre funcionariat i a disponibilitat de serveis digitals d’atenció a la ciutadania. Resultats molt poc falaguers, que exigeixen d’una llarga sèrie d’accions de millora.
Pots consultar-lo AQUÍ