NOUS PERMISOS LABORALS

RESUM I COMENTARIS AL REIAL DECRET LLEI 5/2023, DE 28 DE JUNY, PEL QUE S’ADOPTEN I PRORROGUEN DETERMINADES MESURES DE RESPOSTA A LES CONSEQÜÈNCIES ECONÒMIQUES I SOCIALS DE LA GUERRA D’UCRAÏNA, DE SUPORT A LA RECONSTRUCCIÓ DE L’ILLA DE LA PALMA I A ALTRES SITUACIONS DE VULNERABILITAT; DE TRANSPOSICIÓ DE DIRECTIVES DE LA UNIÓ EUROPEA EN MATÈRIA DE MODIFICACIONS ESTRUCTURALS DE SOCIETATS MERCANTILS I CONCILIACIÓ DE LA VIDA FAMILIAR I LA VIDA PROFESSIONAL DE LES  PERSONES PROGENITORES I CUIDADORES; I D’EXECUCIÓ I COMPLIMENT DEL DRET DE LA UNIÓ EUROPEA.

Encara que totes les mesures contingudes en l’RDL ens afecten com a ciutadans, en major o menor mesura, centrarem l’anàlisi en els seus aspectes socials i laborals que incideixen directament sobre les empleades ja empleats públics i les persones treballadores dels sectors privats d’UGT SERVEIS PÚBLICS

Introducció: L’RDL millora el dret a la conciliació, ampliant i generant nous drets i permisos sobre aquest tema. També impulsa l’aplicació efectiva del concurs de mèrits previst en la Llei 20/2021 (Disposició addicional 8a)

Per a millorar el dret a la conciliació, l’RDL modifica:

• Diversos articles del TREBEP (RD Legislatiu 5/2015).

• Diversos articles de l’Estatut dels Treballadors (RD Legislatiu 2/2015).

Per a impulsar el concurs de mèrits previst en la Llei 20/2021 (Disposició addicional 8a):

• Inclou (sense modificar la pròpia Llei 20/2021), un article en el cos del RDL, el 217, que obliga a totes les Administracions (que no ho hagin fet) a convocar els processos d’estabilització conforme al concurs de mèrits contemplat en la Disposició addicional 8a.

També considerem oportú apuntar (per a una anàlisi posterior més assossegada i tècnic de la qüestió) que l’RDL modifica la Llei de Procediment Laboral (article 224) i el Procediment Contenciós (arts. 226), perquè les nostres assessories jurídiques estiguin al corrent d’això.

 Modificacions del TREBEP que reforcen el dret a la conciliació 

Es modifica l’article 48 (permisos dels funcionaris públics), incloent-hi les següents qüestions:

• Permís per accident o malaltia greus, hospitalització o intervenció quirúrgica sense hospitalització que precisi de repòs domiciliari (5 DIES en tots els supòsits). Abans eren 3 o 5 dies segons la localitat on es produís el succés. Ara també està referit, a més del cònjuge, a la parella de fet o parents fins al primer grau per consanguinitat o afinitat, a qualsevol altra persona diferent de les anteriors que convisqui amb el funcionari o funcionària en el mateix domicili i que requereixi la cura efectiva d’aquella.

• Permís per accident o malaltia greus, hospitalització o intervenció quirúrgica sense hospitalització que precisi de repòs domiciliari, d’un familiar dins del segon grau de consanguinitat o afinitat, (4 DIES). Abans eren 2 o 4, segons la localitat on es produís el succés.

• Permís per defunció del cònjuge, parella de fet o familiar dins del primer grau de consanguinitat o afinitat (3 DIES, si el succés es produeix en la mateixa localitat; 5 DIES, si en localitat diferent). Igual que abans.

• Permís per defunció de familiar dins del segon grau de consanguinitat o afinitat (2 DIES, si el succés es produeix en la mateixa localitat; 4 DIES, si en localitat diferent.) Igual que abans.

• Permís per registre o constitució formalitzada per document públic de parella de fet (15 DIES). Permís nou, ara ja es recull de manera explícita en el TREBEP, perquè abans només feia esment al matrimoni

Es modifica l’article 49 (Permisos per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral, per raó de violència de gènere o de violència sexual i per a les víctimes de terrorisme i els seus familiars directes), incloent-hi les següents qüestions:

• Permís parental per a la cura de fill, filla o menor acollit per temps superior a un any, fins al moment en què el menor compleixi vuit anys, (8 SETMANES, contínues o discontínues, a temps complet o parcial). Totalment nou i COMPATIBLE amb el permís de paternitat que es recull en la lletra c) del mateix article 49

Impuls de la disposició addicional 8a de la llei 20/2021, d’estabilització

Es regula en l’article 217 del RDL i presenta les següents característiques:

• Taxa addicional, per a l’efectiu desenvolupament de la Disposició addicional 8a de la Llei 20/2021.

• Places que convocar i requisits (estructurals ocupades temporalment a 30 de desembre de 2021, per personal amb una relació d’aquesta naturalesa abans de l’1 de gener de 2016 (mateixos requisits que en la Llei 20/2021). I s’afegeix un altre requisit: “Que no hagués superat el procés d’estabilització convocat amb un sistema selectiu diferent al regulat en la DONA 8a”.

• Dates i terminis. La OPE que generi aquesta nova taxa addicional, ha d’aprovar-se abans del 31/12/2023 (no posa data per a les bases) i resoltes abans del 31/12/2024, com la resta dels procediments derivats de la Llei 20/2021.

Es modifiquen diversos articles (4.2 lletra c; 34.8; 37.3; 46.3; 48.6; 48 bis: 53.4; 55.5 i Disposició addicional 19a) de l’Estatut dels Treballadors que, de manera resumida, es concreta en el següent:

• Un nou permís parental per a la cura de fill o menor acollit per temps superior a un any, que podrà gaudir-se fins que el menor compleixi 8 anys. Aquest permís, de durada no superior a 8 setmanes, contínues o discontínues, és intransferible i podrà gaudir-se de manera flexible.

• S’amplia el dret a l’adaptació de la jornada de les persones amb dependents a càrrec per a aquelles persones que acreditin deures de cura respecte dels fills majors de 12 anys, el cònjuge o parella de fet, familiars per consanguinitat fins al segon grau del treballador, així com d’altres persones dependents quan, aquestes últimes, convisquin en el mateix domicili, i que no puguin valer-se per si mateixes. En cas de negativa de l’empresa, haurà de justificar aquesta oposició o, en el seu cas, una eventual solució alternativa. 

• 5 dies (enfront dels 2 de la regulació vigent) per accident o malaltia greus, hospitalització o intervenció quirúrgica sense hospitalització que requereixi repòs domiciliari. Podran beneficiar-se d’aquest permís les persones que convisquin amb el treballador o treballadora que requereix la cura en el mateix domicili i també les parelles de fet en l’àmbit del permís, així com a familiars consanguinis de la parella de fet.

• 4 dies retribuïts per al nou dret a absentar-se del treball per causa de força major quan sigui necessari per motius familiars urgents i imprevisibles, en cas de malaltia o accident que facin indispensable la seva presència immediata.

• En el cas de permís per defunció del cònjuge (2 dies), es tenen en compte les parelles de fet.

• Reducció de jornada: aquest dret arriba als qui requereixin encarregar-se de la cura directa d’un familiar fins al segon grau de consanguinitat del cònjuge o parella de fet, inclòs el familiar consanguini de la parella de fet, sempre que no existissin familiars per consanguineidad directa fins al segon grau.

• S’amplia el dret a la reducció de jornada per a la cura de fills o persones a càrrec amb discapacitat que siguin menors de 26 anys i que tinguin càncer o una altra malaltia greu, quan el grau de discapacitat superi el 65%, sempre que aquesta condició s’acrediti abans de complir els 23 anys.

• 15 dies naturals en cas de registre de parella de fet.

• El tracte desfavorable dispensat a dones o homes per l’exercici dels seus drets de conciliació o corresponsabilitat de la vida familiar i laboral serà constitutiu de discriminació per raó de sexe.

• En el cas de les famílies monoparentals, el progenitor únic podrà gaudir de les ampliacions completes de suspensió del contracte per al cas de famílies amb dues persones progenitores en el supòsit de discapacitat del fill o filla o en naixements múltiples.

A TENIR EN COMPTE:

– Els nous permisos i ampliacions inclosos en l’Estatut de Treballadors són retribuïts. Excepte el “permís parental”, perquè el legislador ha dut a terme una trasposició incompleta de la directiva 2019/1158 que, en el seu article 8, obliga els estats membres, a “garantir als treballadors que exerceixin el seu dret a gaudir del permís parental que rebin una remuneració o una prestació econòmica”. Circumstància que el legislador ha obviat, generant que el nou permís neixi mutilat i escassament atractiu per a les persones treballadores, al no contemplar el seu caràcter remunerat.

– Constitueixen dret mínim necessari i indisponible, és a dir, són directament aplicables, malgrat que encara no estiguin contemplats en el Conveni Col·lectiu d’aplicació.

– Entren en vigor el 30 de juny de 2023. Però els qui ja estiguin gaudint aquests permisos, ho continuaran fent conforme a la legislació anterior.

– Les adaptacions de jornada que s’estiguessin aplicant a l’entrada en vigor del present reial decret llei mantindran la seva vigència, sent aplicable a les mateixes el que es disposa en la nova redacció de l’article 34.8 del text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors inclosa en l’article 127 d’aquest reial decret llei; i, en particular, el relatiu al retorn a la situació anterior.

– Interpretem que aquests nous permisos inclosos en el ET, són aplicable al personal laboral de les Administracions, perquè l’única peculiaritat que presenten respecte al mateix, són els Permisos de naixement, adopció, del progenitor diferent de la mare biològica i lactància (DONA 22a del propi ET)

Conclusió: Bones mesures que milloren les condicions laborals.

Des d’UGT SERVEIS PÚBLICS aplaudim l’ampliació de drets de conciliació (excepte la incompleta trasposició del dret parental, que no garanteix la seva remuneració en l’àmbit privat), perquè considerem que l’atenció i les cures formen part de la responsabilitat social. L’ampliació de drets repercuteix directament en la realitat de les dones treballadores que pel rol social continuen assumint majoritàriament la responsabilitat de la cura. I posa en el centre de les relacions laborals la importància de la gestió del temps, així com el repartiment equitatiu de les tasca.

El més llegit

Picture of UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics és una federació d'UGT dedicada a defensar els drets i els interessos dels treballadors dels serveis públics d'Espanya.