Des del Ministeri de Sanitat s’ha tornat a actualitzar el “Procediment de actuació pels serveis de prevenció de riscos laborals enfront de la exposició al SARS-CoV-2″ per a adequar-lo als canvis en l’Estratègia de detectió precoç, vigilància i control de COVID-19, així com a per a actualitzar els Annexos IV i V per a persones vacunades.
A continuació, es recullen les principals novetats del document, per a vostra informació i coneixement:
En l’apartat 5 “persones vacunades” d’aquest document s’indica que a mesura que la vaccinació progressa, serà necessàri tenir en compte el seu avanç entre les persones treballadores, tant en el procés diagnostic de casos sospitosos com el maneig dels contactes i destaca la necessitat que les persones vaccinades continuïn mantenint les mesures de prevenció i protecció.
Respecte a les consideracions especials ho manejo de contactes vacunats, s’indica que les persones treballadores que han rebut una pauta de vaccinació completa i siguin considerades com a contacte estret estaran exemptes de la quarantena. Se farà una PCR a l’inici i una altra als 7 dies del darrer contacto en cas de ser un cas confirmat i es recomanaria evitar el contacto amb persones vulnerables i amb persones no vaccinades. Així mateix, se’ls indicaria l’us de mascareta en les seves interaccions socials, no acudir a esdeveniments multitudinaris i realitzar una vigilància de la possible aparició de símptomes compatibles. Si aquests apareguessin, passessin a ser considerats casos sospitosos, hauran de fer autoaïllament immediat i contactar de manera urgent amb el responsable que s’hagi establert per al seu seguiment o amb el 112/061 indicant que es tracta d’un contacte d’un cas de COVI D-19.
A causa del major risc d’escapada immunitaria, únicament realitzaran quarantena els contactes de casos en els quals s’hagi diagnosticat una variant perillosa o en el context d’un brot per dites variants, o les persones amb immunodepressions. Tambien deberan realitzar quarantena aquells casos en els quals se sospiti una transmissió a partir d’un animal.
Destacar la inclusió de l’apartat 9 “Col·laboració amb Ia Inspecció de Treball i Seguretat Social”, que recull la habilitació a la Inspecció de Treball per a vigilar i requerir el compliment per part de l’empresari de les mesures sanitàries per a evitar contagis per COVID-19 en els centres de treball, segons el recollit en la Llei 2/2021, de 29 de març, en la qual es recull el següent: “Considerant que la Inspecció de Treball i Seguretat Social pot ser una bona aliada per al control de la transmissió en els llocs de treball, qualsevol no conformitat respecto d’aquelles qüestions pars les que ha estat habilitat el seu personal, relacionades amb la COVID-19 en els centres de treball, les hi pot traslladar per a l’exercici dels seus funciones de vigilància i control de les mesures previstes a l’article 7.1 a), b), c) i d del Reial decret llei 21/2020. Podran planificar-se, si així procedeix, visites conjuntes a les empreses, amb els agents de les autoritats sanitàries i/o elaborar els corresponents informes. A aquest efecte, és necessari intercanviar números i contactes de responsables de Salut Laboral/Salut Pública i de Ia lnspecció de Treball i Seguretat Social a nivell autonòmic, per a resoldre els problemes que sorgeixin”.
S’actualitzen així mateix, els Annexos IV i V, que recullen les actuacions per a Ia gestió de Ia vulnerabilitat i ho risc en el ambit sanitari i Sociosanitari, ho caso de l’Annex IV, i les actuacions per a la gestió de la vulnerabilitat i ho risc en àmbits no sanitaris o sociosanitaris, ho caso de l’Annex V. En ells s’inclouen les diferents necessitats d’adaptació o canvi de lloc de treball per als casos de persones treballadores vulnerables a Ia exposició al COVID-19 vaccinades amb Ia pauta completa, segons si les seves patologies estan controlades, descompensades o existeixen comorbilitats. Des d’UGT ja comuniquem al Ministeri de Sanitat la nostra disconformitat amb aquests dos annexos, ja que considerem que deixen desprotegits als treballadors i treballadores vulnerables.
D’altra banda, pel vostre interes, informar-vos que s’acaba de penjar al web del Ministeri de Sanitat, el documento Guia per a Ia prevenció v control de Ia COVID-19 en les explotacions agrícoles que vagin a contractar personal temporer 31.05.2021.