Dia Mundial de la Salut Mental: Reconeixent l’Estrès en el Treball com a Malaltia Professional en les persones Treballadores en l’àmbit Públic.

En el Dia Mundial de la Salut Mental, que se celebra el 10 d’octubre, és fonamental recordar que la salut mental és un tema crucial en tots els àmbits laborals, especialment per als treballadors públics. L’estrès en el treball és un problema que afecta una gran quantitat d’empleats públics, i és hora d’abordar de manera efectiva aquest desafiament en reconèixer els factors psicosocials com a malalties professionals.

La Importància de la Salut Mental en el Treball

La salut mental és un component essencial del benestar general per les persones treballadores. Passem una part significativa de les nostres vides en el treball, i l’ambient laboral pot tenir un impacte directe en la nostra salut mental. L’estrès, la pressió i les exigències laborals poden portar a problemes de salut mental si no es gestionen adequadament.

L’estrès en el treball és una preocupació cada vegada més rellevant en la societat actual. Els treballadors públics, igual que els seus col·legues del sector privat, poden enfrontar altes càrregues de treball, terminis ajustats, falta de recursos i demandes excessives. Aquestes condicions laborals poden desencadenar estrès crònic, ansietat i depressió si no s’aborden de manera adequada i preventiva.

Els Treballadors Públics i l’Estrès Laboral

Les persones treballadores de l’àmbit públic, com a mestres, funcionaris, personal de salut i altres professionals, exerceixen un paper vital en el funcionament de la societat. No obstant això, sovint enfronten una sèrie de desafiaments que poden afectar la seva salut mental. La falta de personal, la burocràcia, l’exposició a situacions difícils i la pressió per a oferir serveis d’alta qualitat són només alguns exemples dels factors que poden contribuir a l’estrès en el treball entre les persones empleades públiques.

Reconeixent els Factors Psicosocials com a Malalties Professionals

És imperatiu que es reconeguin els factors psicosocials que afecten els treballadors públics com a malalties professionals. Això implica considerar l’estrès i altres problemes de salut mental com a conseqüència directa de les condicions laborals i l’entorn de treball. En fer-ho, es poden implementar mesures preventives i de suport adequades per a salvaguardar la salut i el benestar dels empleats públics.

Els ocupadors en el sector públic han d’assumir la responsabilitat de reduir l’estrès en el treball i fomentar un ambient laboral saludable. Això inclou proporcionar recursos i suport emocional als treballadors, així com promoure pràctiques laborals equitatives i racionals. Els treballadors/res han de sentir-se empoderats per a buscar ajuda i tractament quan sigui necessari, sense por de represàlies o estigmatització.

Conclusió

En el Dia Mundial de la Salut Mental, és essencial reconèixer que l’estrès en el treball és un problema que afecta els treballadors públics i que hem d’abordar-lo de manera efectiva. En considerar els factors psicosocials com a malalties professionals, estem fent un pas crucial cap a la protecció de la salut mental dels qui treballen incansablement per a servir a la comunitat.

Junts, podem crear un entorn laboral més saludable i fer costat a tots els treballadors públics en la seva cerca d’una vida laboral equilibrada i saludable. La salut mental de les persones treballadores és fonamental per al funcionament eficient i efectiu del sector públic, i és responsabilitat de tots garantir que aquestes persones estiguin degudament protegides.

Pedro Homar

Responsable Salut Laboral UGT Serveis Públics Illes Balears.