La Secretaria de Salut Laboral i Medi Ambient d’UGT Serveis Públics ha participat en el seminari internacional sobre el paper dels Comitès d’Empresa Europeus a l’hora de gestionar el problema del covid-19.
Els participants han agraït l’ajuda dels Comitès d’Empresa Europeu (procediment d’informació i consulta en les empreses o grups d’empreses de dimensió comunitària).
Un estudi liderat per ETUI (centre independent de recerca i formació de la Confederació Europea de Sindicats, ETUCE) va realitzar una enquesta de treball per a mesurar la influència dels comitès d’empresa en tres aspectes bàsics relacionats amb la salut laboral: flux d’informació entre l’empresa i els comitès d’empresa, la consulta als representants dels treballadors amb aspectes relacionats amb la salut laboral i la influència d’aquests comitès d’empresa en la presa de decisions relacionats amb aquesta matèria.
MESURES |
DURANT LA COVID |
ABANS DE LA COVID |
Informació als comitès d’empresa |
50 % |
78 % |
Consulta als comitès d’empresa.
|
25 % |
52 % |
Influència en la presa de decisions dels comitès d’empresa |
16 % |
23 % |
Es pot veure que la participació dels comitès d’empresa s’ha reduït molt durant el covid-19 i que la informació que les empreses proporcionaven als comitès es va reduir d’un 78%, abans de la pandèmia, a un 50% durant el període d’incidència del covid-19. La consulta de les empreses als comitès d’empresa es va reduir a la meitat del que solia succeir, passant d’un 52% a un 25% i la influència dels comitès d’empreses a l’hora de la presa de decisions en matèries preventives va passar d’un 23% que es produïa abans del covid-19 a un 16% durant el període de la pandèmia.
Encara que hem pogut comprovar amb el quadre anterior que la interacció entre els comitès de representants dels treballadors i les empreses es va reduir considerablement durant la pandèmia, les principals mesures que es van prendre van ser conjuntes per a poder afrontar la Pandèmia, entre elles:
- Foment del Teletreball.
– Mesures organitzatives en els llocs de treball que requerien la prespecialidad dels treballadors i treballadores com: separació de llocs de treball, limitació d’ús de determinats espais i proporció de gels desinfectants, etc.
– En la majoria de les empreses europees es van arribar Acords Instrumentals per a no acomiadar als treballadors durant l’estat d’alarma. Encara que una vegada finalitzats aquests terminis, s’estan produint expedients de regulació d’ocupació.
El treball a distància (en línia) formarà part del futur segurament perquè ha demostrat suficients avantatges i funciona, però com a sindicat és el nostre deure vetllar perquè es:
-Garanteixi que el treball sigui segur, tant a nivell de protecció de la informació que es maneja, com a nivell de seguretat laboral del treballador.
-Faciliti als treballadors i treballadores les eines digitals adequades que garanteixin un treball eficient sense problemes logístics i tècnics.
-Formi als treballadors i treballadores en aquestes “noves tecnologies”, de manera que puguin desenvolupar el seu treball de manera eficient i sense riscos afegits que produeix la falta de coneixement específic en la matèria.
-Reguli el temps de connexió. Ha d’existir el dret a la desconnexió dels treballadors i treballadores, perquè es corre el perill de síndrome del cremat per una sobre exposició contínua al treball en línia.
-Mantingui reunions presencials periòdiques que garanteixin una relació personal entre treballadors de l’empresa i afavoreixin la sensació de pertinença a aquesta.