RESUM MESA SECTORIAL D’EDUCACIÓ 27 DE SETEMBRE DE 2021

RESUM MESA SECTORIAL D’EDUCACIÓ 27 DE SETEMBRE DE 2021

 

Avui dia 27 de setembre de 2021 a les 9:00 ha tingut lloc la sessió extraordinària de la Mesa Sectorial d’Educació, a la qual UGT ha assistit i participat, amb el següent ordre del dia: 

Punt únic: Projecte de Decret pel qual s’aprova el Reglament Orgànic de les escoles públiques infantils, col·legis públics d’educació primària, col·legis públics d’educació infantil i primària, col·legis públics d’educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, col·legis públics d’infantil i primària integrats amb educació secundària i instituts d’educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Projecte de ROC).

D’entrada abans d’endinsar-nos de ple en l’articulat del ROC volem posar de manifest el següent: 

En primer lloc agrair la convocatòria d’aquesta Mesa a més de les bilaterals que s’han dut a terme, que és com s’ha de garantir el dret a la negociació col·lectiva mitjançant els representants legítims del professorat. En aquest sentit enhorabona.

Finalment volem agrair les especificacions respecte a la resta d’entitats que no tenen reconegut el dret a la Negociació Col·lectiva fetes pel director de Planificació. Entenem que han de ser escoltades, però no es pot consentir que es dilueixi aquesta negociació. 

Afegim la necessitat de reducció de ràtios i de càrrega lectiva del professorat. Ésimprescindible donar aquestes passes si realment creiem en l’Educació a més d’aconseguir una inversió adequada en aquesta matèria i encoratgam a l’Administració a negociar el pacte de legislatura anunciat i que mai s’ha arribat a iniciar. 

Amb relació a les darreres noticies sortides a la premsa, volem deixar clar que UGT Ensenyament no admetrà baix cap concepte una rebaixa en el pes del català a les aules i insistim en que l’actual decret de mínims hauria de quedar blindat a la futura Llei Educativa de Balears. Volem pensar que les posteriors declaracions del conseller són les que realment s’han de tenir en compte. No pensem que tot s’hi val per tal d’aconseguir aprovar la llei. 

 

Votació per mitjans electrònics

Demanam que es concreti el procediment de les votacions online més detalladament.  

Valorem molt positivament que es reguli la possibilitat de votació per mitjans electrònics en les Eleccions a Consells Escolars, no obstant això, per evitar situacions de diferència de criteris a l’hora d’aplicar aquest sistema de votacions i evitar futures impugnacions cal matisar i clarificar tots els aspectes d’aquest nou sistema de votació electrònica.  

Seria convenient desenvolupar el més aviat possible la votació per mitjans electrònics, atès que en aquest esborrany de ROC no s’ha previst les normes bàsiques de com funcionarà aquest sistema de votació electrònica.

Projectes d’innovació pedagògica

Demanam que es desenvolupi més detalladament un barem i la descripció del mateix, junt amb les condicions i el procediment bàsic perquè els centres puguin optar a rebre recursos addicionals quan desenvolupin projectes d’innovació pedagògica.

Actualment el ROC vigent també preveu que els centres puguin optar a recursos addicionals quan desenvolupin projectes d’innovació, no obstant això, cal una major concreció de com optar a aquests recursos, atès que com que no es regula cap barem i unes explicacions d’aquest, ocorre que aquests recursos addicionals no arriben sota el pretext que ja no queden recursos econòmics. 

Demanem expressament que es suprimeixi que el professorat dels centres docents públics hagin de romandre en els centres 30 hores setmanals…”

Les hores de permanència obligatòria dels docents als centres educatius ja es preveuen cada any a les “Instruccions sobre l’horari general dels centres educatius de les Illes Balears”, a més a més, aquest precepte va en contra de la línia que s’està seguint i normativitzant per l’Administració Pública tendent al teletreball donada la limitació dels aforaments de les instal·lacions públiques i tenint en compte la situació de perillositat per a la salut dels/les treballadors/es que pot implicar superar l’aforament dels espais on es desenvolupa la seva feina.

En el cas dels centres d’ensenyament públic, hi ha una mancança d’espais i d’instal·lacions d’ús comú pel professorat (despatxos, sales de professorat, sales de reunió, …) i per tant no entenem com des del ROC no es contempla la possibilitat de teletreball per a les hores complementàries com l’atenció a les famílies, reunions de departament i coordinacions, i d’altres que no requereixin presencialitat i que siguin susceptibles d’abordar-se mitjançant el teletreball.   

Des de l’Administració educativa s’ha de tendir com a prioritat a reduir les hores lectives dels docents, tal i com ja s’està assolint en altres Comunitats Autònomes de l’Estat com per exemple la Comunitat Valenciana on recentment s’ha aprovat pel Ple del Consell la modificació del Decret 59/2016 que regula la jornada lectiva del personal docent no universitari, fixant en 23 hores setmanals la jornada lectiva del professorat d’Infantil i Primària, mentre que a la resta d’ensenyaments serà de 18 hores a partir del proper curs 2021/2022. 

PERFILACIÓ DE PLACES

L’article 28.2.c).v) estableix que dins de les funcions de la direcció del centre de “lideratge pedagògic” entre altres es preveu la de proposar ….  perfils propis d’alguns llocs de treball en els procediments de provisió de personal docent per comissió de serveis, …. Estem en contra ja que aquesta situació pot donar lloc a la infracció al dret dels docents a la igualtat mèrit i capacitat per optar a ocupar llocs en comissions de serveis, ja ho hem manifestat reiteradament en les nostres objeccions als avantprojectes de Llei Educativa de les Illes Balears, i ho tornem a reiterar en aquesta Mesa.

CENTRES COMPARTITS

Entenem fonamental que el nou ROC inclogui dins el seu redactat la menció dels CENTRES COMPARTITS i estableixi la seva definició.

Tenint en compte que ens trobem davant el Reglament Orgànic dels Centres, considerem oportú que el ROC prevegi i faci referència expressa en el seu articulat als centres compartits, tot i que posteriorment es reguli de manera més detallada en un text que desenvolupi la seva organització.

Equips d’orientació i suport a l’aprenentatge.

Actualment només existeix a totes les Illes Balears un centre d’Educació Especial públic, que com bé saben és el CEE Son Ferriol. 

El funcionament del càrrec de Coordinador/a de la Unitat de Suport i d’Orientació (UOEP) del CEE Son Ferriol es preveu als articles 15, 22 i 23 de l’Ordre del Conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 22 de maig de 2019 per la qual es regula el funcionament dels serveis d’orientació educativa, social i professional de les Illes Balears, que implica la realització de funcions i responsabilitats ben iguals a les que desenvolupa un Cap de Departament d’Orientació Educativa a un centre de secundària però amb petites diferències justificades per les peculiaritats marcades pel tipus d’alumnat dels centres educatius ordinaris i dels CEE. 

No obstant això, els docents que exerceixen el càrrec de Caps de Departament tenen reconeguts certs mèrits a nivell de puntuació i assignat un complement salarial que reconeix i compensa a nivell de puntuació i des del punt de vista econòmic les feines que la seva responsabilitat implica. En canvi, aquest complement salarial i l’assignació dels mèrits corresponents no està reconeguda a aquell docent que exerceix la Coordinació de la Unitat de Suport i d’Orientació (UOEP) als Centres d’Educació Especial públics. Aquest fet implica un greuge comparatiu totalment injust respecte dels professionals de l’ensenyament que presten els seus serveis en centres d’educació especial amb alumnat com ja he dit amb edats entre 12 i 21 anys (com ocorre en els centres de Secundària i FP), a més a més, tenint en compte la gran complexitat de l’alumnat dels CEE, però sembla que això no es valora de la mateixa manera.

Demanam que es reconegui equiparar la funció de Coordinació de la Unitat de Suport i d’Orientació (UEOP) dels CEE amb alumnes de 12 a 21 anys amb la del càrrec de Cap de Departament d’Orientació Educativa d’un centre educatiu de secundària amb l’aprovació de l’atribució dels mèrits i també del complement salarial corresponent per als/les Coordinadors/es de les UEOP.

Per a més informació, pots clicar damunt els enllaços a l’UGT Ensenyament INFORMA i a la NOTA DE PREMSA relacionada amb aquesta notícia. 

NOTA PREMSA
ENSENYAMENT INFORMA

El més llegit

Picture of UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics

UGT Serveis Públics és una federació d'UGT dedicada a defensar els drets i els interessos dels treballadors dels serveis públics d'Espanya.